Μεγαλώνει κάθε μήνα που περνάει το «καπέλο» που επιβάλλουν οι πάροχοι στις λιανικές τιμές του ρεύματος, προκειμένου να καλυφθούν τα κόστη από το... τρύπιο δίκτυο μέσης τάσης του ΔΕΔΔΗΕ, όπου έχουν πάρει τεράστιες διαστάσεις οι ρευματοκλοπές και έχουν αφήσει ένα «φέσι» της τάξεως των 500 εκατ. ευρώ, το οποίο καλούνται να πληρώσουν όλοι οι συνεπείς καταναλωτές.
Το νέο μοτίβο στην αγορά του ρεύματος έχει εμφανισθεί από τον Απρίλιο και θα συνεχισθεί τον Μάιο, αλλά και για αρκετούς μήνες ακόμη, μέχρι να πληρωθεί το «φέσι» των ρευματοκλοπών:
- Τον Απρίλιο, η μέση τιμή χονδρικής υποχώρησε περισσότερο από 8% (από τα 73,61 ευρώ/ΜWh στα 67,5 ευρώ/MWh), αλλά η μέση τιμή της κιλοβατώρας στα πράσινα τιμολόγια, που συγκεντρώνουν τον μεγαλύτερο αριθμό καταναλωτών, αντί να υποχωρήσει ανάλογα αυξήθηκε ελαφρώς (κατά 3%) και έφθασε στα 10,8 λεπτά από 10,5 λεπτά τον Μάρτιο.
- Τον Μάιο, η τιμή χονδρικής μειώθηκε ακόμη περισσότερο, κατά 11% και υποχώρησε στα 60 ευρώ/ΜWh, κάτι που ήταν συνέπεια όχι μόνο των σχετικά χαμηλών τιμών φυσικού αερίου στην Ευρώπη, αλλά και της μεγάλης συμμετοχής των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στο μείγμα ηλεκτροπαραγωγής. Παρ' όλα αυτά, εκτιμήσεις των παρόχων αναφέρουν ότι οι τιμές της λιανικής δεν υποχωρήσουν, αλλά θα σταθεροποιηθούν γύρω στα 10,5 λεπτά ανά κιλοβατώρα.
- Με αυτά τα δεδομένα οι καταναλωτές θα έχουν «χάσει» ήδη μέσα σε δύο μήνες μια μείωση των τιμών χονδρικής που πλησιάζει το 20% σωρευτικά, χωρίς να έχουν δει μειώσεις στα δικά τους τιμολόγια. Αυτό είναι και το «καπέλο» που πληρώνουν ως τώρα για τις ρευματοκλοπές.
Οι πάροχοι εκφράζουν έντονη δυσαρέσκεια για το διαρκές πρόβλημα των ρευματοκλοπών, που γίνεται η αιτία να «φουσκώνουν» οι λογαριασμοί των καταναλωτών. Ο γενικός διευθυντής της Φυσικό Αέριο Ελληνική Εταιρεία Ενέργειας, Γιάννης Μητρόπουλος έκανε λόγο πριν μερικές ημέρες για ανοιχτή πληγή, καθώς οι συνεπείς καταναλωτές επιβαρύνονται με το κόστος της ενέργειας η οποία καταναλώνεται κάθε χρόνο αλλά δεν τιμολογείται.
Το κόστος των ρευματοκλοπών προσδιορίζεται ύστερα από μελέτη του ΔΕΔΔΗΕ που καταγράφει την ενέργεια που διακινήθηκε στα δίκτυα σε σχέση με αυτή που τιμολογήθηκε από τους προμηθευτές, τόνιζε ο κ. Μητρόπουλος. Η διαφορά των δύο οφείλεται σε τεχνικές απώλειες του δικτύου και σε ρευματοκλοπές για την αντιμετώπιση των οποίων η πιο αποτελεσματική παρέμβαση είναι η εγκατάσταση «έξυπνων» μετρητών κατανάλωσης.
Στο νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ που βρίσκεται στη Βουλή, περιλαμβάνεται ρύθμιση για υποχρέωση προσκόμισης νέας Υπεύθυνης Δήλωσης του αδειούχου ηλεκτρολόγου εγκαταστάτη αν αλλάξει ο φορέας επιχείρησης και αφαίρεση επαγγελματικής άδειας ηλεκτρολόγου σε περίπτωση συμμετοχής σε ρευματοκλοπή, σημείωσε ο κ. Μητρόπουλος.
Τις βαρύτερες ευθύνες για τη διαιώνιση των ρευματοκλοπών φέρει ο ΔΕΔΔΗΕ, που έχει καθυστερήσει απελπιστικά στην εγκατάσταση των έξυπνων μετρητών. Η Ρυθμιστική Αρχή έχει επιπλήξει για τις καθυστερήσεις τον ΔΕΔΔΗΕ, σημειώνοντας σε προηγούμενη απόφασή της τα ακόλουθα:
- Η ΡΑΕ, σε συζητήσεις με τον Διαχειριστή, είχε επανειλημμένως ζητήσει επιβεβαίωση από τον Διαχειριστή ως προς το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του έργου των έξυπνων μετρητών που είχε αρχικώς εισηγηθεί και ο ΔΕΔΔΗΕ είχε επιβεβαιώσει την αρχική του εισήγηση. Οι καθυστερήσεις που επικαλείται ο ΔΕΔΔΗΕ (αιτήματα παράτασης και παροχής διευκρινίσεων, έκδοση πολλαπλών συμπληρωμάτων προκήρυξης, ελλείψεις και ανάγκη διευκρινίσεων και συμπληρώσεων στις υποβληθείσες προσφορές), αλλά ακόμα και οι προσφυγές στο ΣτΕ, εμπίπτουν στη σφαίρα των ευλόγως αναμενόμενων συνθηκών σε ανταγωνιστικές διαδικασίες, δεδομένου ότι όλα αυτά τα θέματα προκύπτουν ανελλιπώς σε όλους τους σημαντικούς διαγωνισμούς που διεξάγει ο Διαχειριστής. Έως σήμερα δεν έχει προσκομίσει στην Αρχή σχετική δικαστική απόφαση περί αναστολής της διαδικασίας και κατά τούτο η επίκληση και μόνο της δικαστικής προσφυγής δεν αποτελεί λόγο τροποποίησης του χρονοδιαγράμματος.
- Στο σχέδιο ΣΑΔ 2022-2026 που υπέβαλε πρόσφατα ο ΔΕΔΔΗΕ περιλαμβάνονται αναθεωρημένα δεδομένα για το έργο των έξυπνων μετρητών (αναθεωρημένος προϋπολογισμός και ετήσιες δαπάνες 2021-2026). Βάσει αυτών των αναθεωρημένων στοιχείων, θεωρώντας ότι η εγκατάσταση μετρητών δεν θα ξεκινήσει πριν το 2024, τεκμαίρεται ότι εντός του 2024 προβλέπεται αντικατάσταση μετρητών σε βαθμό έως και 10,8% περίπου. Ωστόσο, λαμβάνοντας υπόψη ιδίως το μέγεθος και τις ιδιαιτερότητες του συγκεκριμένου έργου και την ανάγκη να λαμβάνονται υπόψη τυχόν αβεβαιότητες και κίνδυνοι καθυστερήσεων ιδίως στα αρχικά στάδια υλοποίησης, κρίνεται εύλογο να θεωρηθεί μηδενική συνεισφορά στη μείωση των μη τεχνικών απωλειών δικτύου κατά την 1η Ρυθμιστική Περίοδο Διανομής, από το έργο των έξυπνων μετρητών.