Επιχειρήσεις

Μίχαλος: Να δοθεί έμφαση στην ανταγωνιστικότητα των ΜμΕ


Την ανάγκη να δημιουργηθεί ένα πλαίσιο για την προσέλκυση ξένων κεφαλαίων και επενδύσεων που θα διοχετεύσουν πρόσθετη τεχνογνωσία και εξειδίκευση στην παραγωγική διαδικασία, επεσήμανε ο πρόεδρος του ΕΒΕΑ, Κωνσταντίνος Μίχαλος.

Συγκεκριμένα, σε εκδήλωση με θέμα «Δρόμοι στήριξης στην ανάπτυξη των εξαγωγικών επιχειρήσεων», βρέθηκε ο κ. Μίχαλος δηλώνοντας: "Η ανάπτυξη της εξωστρέφειας των ελληνικών επιχειρήσεων ήταν από τα ελάχιστα θετικά μηνύματα στη διάρκεια της κρίσης. Απαντώντας θετικά στην ύφεση και στη συρρίκνωση της εσωτερικής αγοράς, όλο και περισσότερες επιχειρήσεις άρχισαν τα προηγούμενα χρόνια να στρέφονται εκτός συνόρων, για να αναζητήσουν ευκαιρίες ανάπτυξης".

Παράλληλα, σημείωσε ότι "η πορεία των εξαγωγών, όμως, όλα αυτά τα χρόνια, δείχνει ότι υπάρχει μια εξαιρετική δυναμική. Ωστόσο, για την επίτευξη των στόχων εξωστρέφειας της χώρας, ο δρόμος είναι ακόμη μακρύς.Ένα από τα κύρια ζητούμενα για την οικοδόμηση ενός βιώσιμου μοντέλου ανάπτυξης μετά την κρίση, είναι η ενίσχυση της εξωστρέφειας της ελληνικής οικονομίας. Η οποία μεταφράζεται σε αύξηση της συμμετοχής των συνολικών εξαγωγών στο ΑΕΠ τουλάχιστον κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες στα επόμενα χρόνια".

"Είναι ένας στόχος ιδιαίτερα φιλόδοξος, ο οποίος απαιτεί σοβαρές μεταρρυθμίσεις, συντονισμένες ενέργειες και συνεργασία μεταξύ Πολιτείας και επιχειρηματικών φορέων, για την ενθάρρυνση και την υποστήριξη των εξαγωγικών προσπαθειών των ελληνικών επιχειρήσεων", ανέφερε ο πρόεδρος του ΕΒΕΑ, προσθέτοντας ότι "σήμερα, η συμμετοχή των εξαγωγικών αγαθών στο ΑΕΠ της χώρας βρίσκεται σήμερα γύρω στο 15%, ενώ συνολικά οι εξωστρεφείς κλάδοι της οικονομίας – συμπεριλαμβανομένων και του τουρισμού, των μεταφορών, της ναυτιλίας και των υπηρεσιών αντιστοιχούν περίπου στο 33% του ΑΕΠ. Για να υπάρξει σύγκριση, σε χώρες όπως το Βέλγιο, η Ολλανδία και η Ιρλανδία, το αντίστοιχο ποσοστό υπερβαίνει το 70% του ΑΕΠ".

Εν συνεχεία, αναφέρθηκε στα σημεία προβληματισμού σχετικά με το επίπεδο εξωστρέφειας της ελληνικής οικονομίας έχουν εντοπιστεί και είναι γνωστά:

  • Η υψηλή εξάρτηση των ελληνικών εξαγωγών από τις εξαγωγές υπηρεσιών
  • Η περιορισμένη εξαγωγική βάση της οικονομίας, δηλαδή ο μικρός αριθμός εξωστρεφών επιχειρήσεων, σε σχέση με το σύνολο του επιχειρείν. 
  • Ο χαμηλός βαθμός διαφοροποίησης των εξαγωγών αγαθών. Με εμφανή την τάση συγκέντρωσης σε μικρότερο σχετικά αριθμό κλάδων και προϊόντων. 
  • Το χαμηλό τεχνολογικό περιεχόμενο και η χαμηλή, σχετικά, προστιθέμενη αξία στις εξαγωγές του μεταποιητικού κλάδου. Η χώρα μας παρουσιάζει συγκριτικό πλεονέκτημα σε παραδοσιακούς κλάδους της μεταποίησης, υπολείπεται όμως αισθητά σε σύνθετα προϊόντα με μεσαία και υψηλή τεχνολογική αξία και διαφοροποίηση.
  • Κι αυτό, βεβαίως, συνδέεται με την υστέρηση στην προσέλκυση ξένων άμεσων επενδύσεων και τις χαμηλές επιχειρηματικές δαπάνες για Έρευνα και Ανάπτυξη. 

Όλα αυτά, λοιπόν, δήλωσε ο κ. Μίχαλος, επιβεβαιώνουν ότι, για να γίνει πραγματικότητα ο εξωστρεφής μετασχηματισμός της ελληνικής οικονομίας, χρειάζεται ακόμη πολλή προσπάθεια, η οποία περνά μέσα από τους ακόλουθους στόχους:

  1. Την αύξηση της συμμετοχής των εξαγωγών προϊόντων και υπηρεσιών στο ΑΕΠ σε ποσοστό άνω του 40%
  2. Τη διεύρυνση της εξαγωγικής βάσης της ελληνικής οικονομίας
  3. Τη βελτίωση της διαφοροποίησης και του τεχνολογικού περιεχομένου των εξαγόμενων προϊόντων – με αύξηση της μεσαίας τεχνολογίας στις εξαγωγές από 12% σε 24% σε βάθος δεκαετίας.

Ωστόσο, υπογράμμισε πως για την επίτευξη αυτών των στόχων, χρειάζεται ένα στρατηγικό σχέδιο, με εστίαση τόσο στις άμεσες ανάγκες, όσο και τις μακροπρόθεσμες προοπτικές του εξαγωγικού τομέα, συμπληρώνοντας πως στο επίκεντρο ενός τέτοιου σχεδίου πρέπει να βρίσκεται η διαμόρφωση αποτελεσματικών πολιτικών στήριξης και κινήτρων για τις επιχειρήσεις. Μεταξύ άλλων απαιτείται:

  1. Αντικατάσταση των άμεσων ενισχύσεων με νέα αναπτυξιακά κίνητρα για νέα εργαλεία χρηματοδότησης 
  2. Διάθεση πόρων από επενδυτικά προγράμματα στην οργανωμένη εξωστρεφή παραγωγή, μέσα από τη δημιουργία Επενδυτικής Τράπεζας. 
  3. Προώθηση της καινοτομικής νεοφυούς επιχειρηματικότητας
  4. Ενθάρρυνση των επιχειρήσεων που επενδύουν στην καινοτομία, με κίνητρα όπως χαμηλότερη φορολόγηση, διευκόλυνση σε θέματα αδειοδοτήσεων, συναλλαγών με το δημόσιο κτλ. 

Παράλληλα, απαιτείται η διαμόρφωση ενός ελκυστικού περιβάλλοντος για την προσέλκυση ξένων κεφαλαίων και επενδύσεων, οι οποίες θα διοχετεύσουν πρόσθετη τεχνογνωσία και εξειδίκευση στην παραγωγική διαδικασία, τόνισε ο Κ. Μίχαλος και συνέχισε λέγοντας ότι ιδιαίτερη έμφαση θα πρέπει να δοθεί στην στήριξη της εξωστρέφειας και της ανταγωνιστικότητας των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων:  

  • Με ειδικά σχεδιασμένα προγράμματα και κίνητρα για την ενσωμάτωση της καινοτομίας
  • Με τη δημιουργία υποστηρικτικών και συμβουλευτικών δομών σε θέματα τυποποίησης – πιστοποίησης, καινοτομίας κτλ.
  • Με κίνητρα για την ανάπτυξη συνεργατικών επιχειρηματικών σχημάτων
  • Με τη σύνδεση μεταποιητικών ΜΜΕ με τον τουρισμό και τον πολιτισμό, μέσω δικτύων και αλυσίδων αξίας.
Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις