Οικονομία

EBRD: Τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν για τις ελληνικές ΜμΕ εν μέσω πανδημίας


Τη διάθεση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD) να υποστηρίξει την ελληνική κυβέρνηση για την ανάκαμψη των επιχειρήσεων μετά την πανδημία της Covid-19, επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, η Δήμητρα Παπανδρέου, principal manager της EBRD και επικεφαλής του προγράμματος Παροχής Συμβουλευτικών Υπηρεσιών προς Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις, που υλοποιεί ο οργανισμός στην Ελλάδα.

Όπως επισημαίνει η κ. Παπανδρέου, εν μέσω της πανδημίας, τα βασικά προβλήματα που δημιουργήθηκαν για τις ελληνικές μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις ήταν η δυσκολία άμεσης χρηματοδότησης του κεφαλαίου κίνησης, οι καθυστερήσεις στην παράδοση πρώτων υλών και η αδυναμία άμεσης αλλαγής του λειτουργικού μοντέλου, ώστε να απευθυνθούν σε νέους πελάτες και με νέα μέσα, π.χ., ηλεκτρονικά.

«Μια από τις πρωτοβουλίες που αναπτύξαμε εν μέσω πανδημίας, αναφορικά με τις συμβουλευτικές υπηρεσίες προς επιχειρήσεις, είναι η δημιουργία της διαδικτυακής πλατφόρμας μάθησης «KnowHow Academy» (www.ebrdknowhowacademy.com). Η πλατφόρμα περιλαμβάνει δωρεάν εκπαιδευτικό περιεχόμενο για την αντιμετώπιση των κρίσεων, απευθυνόμενο σε μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, με θέματα όπως η διαχείριση πελατών και προμηθευτών, η χρηματοοικονομική διαχείριση, η χρηματοδότηση, η διαχείριση προσωπικού και οι προκλήσεις ηγεσίας. Επίσης συνεχίζουμε να είμαστε κοντά στις ανάγκες της αγοράς παρέχοντας συμβουλευτικές υπηρεσίες σε ελληνικές ΜΜΕ σε ένα ευρύ φάσμα, από στρατηγική, μάρκετινγκ, εξαγωγές, επιχειρησιακή λειτουργία έως διαχείριση ποιότητας, τεχνολογία κ.α., μέσα από το δίκτυο πιστοποιημένων συμβούλων μας στην Ελλάδα αλλά και διεθνώς. Η EBRD καλύπτει 70% έως 88% του καθαρού κόστους του συμβουλευτικού έργου», διευκρινίζει η κ. Παπανδρέου.

Μεγάλη αύξηση στη ζήτηση υπηρεσιών για ηλεκτρονικό εμπόριο. Από λύση ανάγκης, νέος τρόπος επιχειρείν

Η EBRD παρέχει τα τελευταία χρόνια και στην Ελλάδα συμβουλευτικές υπηρεσίες προς επιχειρήσεις, σε πεδία που είτε επηρεάστηκαν πολύ είτε γνώρισαν μεγάλη ανάπτυξη εν μέσω πανδημίας: εφοδιαστική αλυσίδα, ηλεκτρονικό εμπόριο, τεχνολογία. Ποιες αλλαγές έχουν ήδη συμβεί στις ελληνικές ΜΜΕ και ποιες αναμένεται να συμβούν στο μέλλον σε αυτά τα πεδία;

«Η κυριότερη αλλαγή είναι ο τεχνολογικός μετασχηματισμός. Είδαμε μεγάλη αύξηση στη ζήτηση των υπηρεσιών για ηλεκτρονικό εμπόριο. Πιστεύουμε ότι ενώ ξεκίνησε ως λύση ανάγκης για την αντιμετώπιση της πανδημίας, θα εξελιχθεί σε έναν τρόπο επιχειρείν. Αναμένουμε τη σχετική ανάπτυξη των εταιρειών τεχνολογίας, όπως και τη δημιουργία νεοφυών επιχειρήσεων στο τομέα αυτό. Η EBRD θέλει να βοηθήσει προς αυτή την κατεύθυνση και έχει θέσει στις προτεραιότητές της την υποστήριξη των σχετικών αναγκών και πρωτοβουλιών» γνωστοποιεί η principal manager της ΕΒRD.

Επίσης, πολλοί πελάτες της ΕBRD, που η ζήτηση των προϊόντων τους αυξήθηκε κατακόρυφα εν μέσω πανδημίας, αντιμετώπισαν προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα. «Και σε αυτό το πεδίο, οι επιχειρήσεις αναζήτησαν λύσεις βελτίωσης των εσωτερικών διαδικασιών και αποθηκών, βελτιστοποίηση της διαχείρισης των αποθεμάτων τους και νέους τρόπους συναλλαγής με τους προμηθευτές τους. Θεωρούμε ότι βλέποντας τα οφέλη από τις παραπάνω δραστηριότητες, οι επιχειρήσεις θα συνεχίσουν να εξελίσσονται και σε αυτό το πεδίο» εκτιμά.

Αύξηση τζίρου, εξαγωγών και θέσεων εργασίας, σε συνέχεια των συμβουλευτικών υπηρεσιών

Υπάρχουν δείκτες που επιβεβαιώνουν βελτίωση επιδόσεων για όσες επιχειρήσεις μετέχουν στο πρόγραμμα συμβουλευτικών υπηρεσιών της EBRD; «Σε όλα τα έργα του προγράμματος, οι επιχειρήσεις θέτουν συγκεκριμένους στόχους κι εμείς επιστρέφουμε ένα χρόνο μετά την ολοκλήρωση του έργου να συζητήσουμε για την επίτευξη τους. Ενδεικτικά, το 80% των επιχειρήσεων που συμμετείχαν στο πρόγραμμα στην Ελλάδα αύξησε το τζίρο του κατά μέσο όρο 19%, το 80% αύξησε τις εξαγωγές του περισσότερο από 9% και το 62% αύξησε τον αριθμό των εργαζομένων κατά μέσο όρο 16%» επισημαίνει η κ. Παπανδρέου.

Mεταξύ άλλων, στο πλαίσιο του προγράμματος υποστηρίχθηκε η εταιρεία τροφίμων «Pelopac SA», για τη δημιουργία πλάνου μάρκετινγκ και την ανάλυση αγορών-στόχων του εξωτερικού. Έναν χρόνο μετά την ολοκλήρωση του έργου, σημειώνει η κ. Παπανδρέου, η επιχείρηση αύξησε κατά 15% τις εξαγωγές της και κατά 17% τους πελάτες της. Επίσης, υποστηρίχθηκε η «Management Force», πάροχος περιβαλλοντικών υπηρεσιών και υπηρεσιών υγείας και ασφάλειας, με στόχο να βελτιώσει τα συστήματα κοστολόγησης και πωλήσεων. Έναν χρόνο μετά, η εταιρία εισήγαγε διεθνείς πρακτικές στη λειτουργία της, αύξησε τους πελάτες της κατά 19,5% και τις πωλήσεις της κατά 14,5%.

Ενδεχόμενο χρηματοδότησης του προγράμματος και μετά το 2022

Το πρόγραμμα συνεχίζεται για την επόμενη διετία με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης μέσω του Ευρωπαϊκού Κόμβου Επενδυτικών Συμβουλών και της Ελληνικής Δημοκρατίας. «Εφόσον υπάρχει ανάγκη των υπηρεσιών μας στην αγορά, θα προσπαθήσουμε να εξασφαλίσουμε τη χρηματοδότηση του προγράμματος και πέραν του 2022» γνωστοποιεί το στέλεχος της EBRD, ενώ προσθέτει ότι παράλληλα υλοποιούνται πρόσθετες δραστηριότητες, όπως εκπαιδευτικά σεμινάρια και θεματικές ημερίδες σε κρίσιμους τομείς. Επίσης, η πλατφόρμα KnowHow Academy θα εμπλουτιστεί με περαιτέρω υλικό - η επόμενη ενότητα αφορά τις εξαγωγές.

Στο ερώτημα με ποιον τρόπο σχεδιάζει η EBRD να στηρίξει τις επενδύσεις ΜΜΕ στην Ελλάδα, δεδομένης της ροής σημαντικών κονδυλίων στη χώρα μας, στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης, με έμφαση στην πράσινη ανάπτυξη και τον ψηφιακό μετασχηματισμό, η κ. Παπανδρέου απαντά: «Είμαστε διατεθειμένοι να υποστηρίξουμε την ελληνική κυβέρνηση στην ανάκαμψη των ελληνικών επιχειρήσεων. Η σωστή διαχείριση των διατιθέμενων πόρων πάντα αποτελεί για εμάς βασικό γνώμονα της λειτουργίας μας. Η υποστήριξη του εκσυγχρονισμού και της ψηφιακής μετάβασης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων είναι μέσα στις προτεραιότητες μας και στην ίδια κατεύθυνση κινείται και η πράσινη ανάπτυξη».

Εκτός Αττικής επτά στους δέκα πελάτες της EBRD

Στο πλαίσιο του προγράμματος, η EBRD συνεργάζεται με τοπικούς οργανισμούς και τράπεζες. Για παράδειγμα, πρόσφατα ανακοινώθηκε η συνεργασία της με τη Συνεταιριστική Τράπεζα Ηπείρου στο πλαίσιο παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών προς ΜΜΕ. Να περιμένουμε περισσότερες αντίστοιχες συνεργασίες στο μέλλον;

«Είναι μέλημά μας να καλύψουμε τις ανάγκες όχι μόνο των επιχειρήσεων που βρίσκονται στα αστικά κέντρα αλλά και σε κάθε γωνιά της χώρας. Πάνω από το 70% των πελατών μας είναι εκτός Αττικής. Το 2019 ανοίξαμε και το γραφείο μας στη Θεσσαλονίκη, προκειμένου να εξυπηρετήσουμε καλύτερα τις βορειοελλαδικές επιχειρήσεις. Όσον αφορά τους τοπικούς φορείς, είμαστε πάντα ανοιχτοί σε συνεργασίες προς όφελος των τοπικών επιχειρήσεων. Είμαστε πολύ χαρούμενοι που η Συνεταιριστική Τράπεζα Ηπείρου υποστηρίζει το έργο μας, καθώς θεωρούμε ότι αυτό θα βοηθήσει να έρθουμε ακόμα πιο κοντά στις τοπικές επιχειρήσεις και συμβούλους», καταλήγει η principal manager της EBRD.