Ελλάδα

Διαθέσιμο το Gov.gr Wallet - Τι περιέχει και ποιοι θα μπορούν να το χρησιμοποιήσουν άμεσα


Στο κινητό τηλέφωνο περνούν αστυνομική ταυτότητα και δίπλωμα οδήγησης

Διαθέσιμη η εφαρμογή Gov.gr Wallet από σήμερα το απόγευμα για τους πολίτες που έχουν ΑΦΜ με λήγοντα αριθμό τον 1 επεσήμανε ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης στο πλαίσιο της παρουσίασης της εφαρμογής Gov.gr Wallet που έγινε σήμερα στις 6 το απόγευμα παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και των συναρμόδιων υπουργών Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή και Προστασίας του Πολίτη Τάκη Θεοδωρικάκου.

Ειδικότερα, ο κ. Πιερρακάκης τόνισε ότι ο πολίτης κερδίζει ευκολία, ασφάλεια, ταχύτητα, καθώς έχει διασφαλιστεί η άμεση έκδοση και αποθήκευση, ενσωμάτωση στο ψηφιακό wallet του κινητού, θωράκιση των συναλλαγών με ψηφιακή συγκατάθεση, μείωση της απάτης, δυνατότητα άμεσης ανάκλησης της ισχύoς και γρήγορη επίδειξη και επαλήθευση μέσω κωδικού QR. Ο υπουργός επισήμανε ότι χρησιμοποιήθηκαν οι εσωτερικές υποδομές του gov.gr.

Στην παρουσίαση της εφαρμογής ο κ. Πιερρακάκης εξήγησε βήμα βήμα το πώς μπορούν να «κατεβάζουν» οι πολίτες την εφαρμογή. «Κατεβάζω την εφαρμογή από το wallet.gov.gr, κάνω login μέσω TaxisNet ή κωδικών web banking και επιβεβαιωτικό SMS, εκδίδω κάθε έγγραφο με ένα επιβεβαιωτικό SMS».

Όπως τόνισε σε περίπτωση ελέγχου επιδεικνύεται το QR code του ψηφιακού εγγράφου, κατόπιν αφού ο ελεγκτής σκανάρει το QR, εγκρίνει ο πολίτης τον έλεγχο και αναφέρει ή δείχνει τον 6-ψήφιο κωδικό που εμφανίζεται στον ελεγκτή. Ο ελεγκτής εισάγει τον 6-ψήφιο στην εφαρμογή του και μόνο τότε εμφανίζεται το έγγραφο στη συσκευή του πολίτη.

Ο κ. Πιερρακάκης μίλησε για τα επόμενα βήματα, κάνοντας λόγο για μεταβατική περίοδο, για επίδειξη και «ψηφιακά αντίγραφα» σε τραπεζικά ιδρύματα και παρόχους κινητής ή σταθερής τηλεφωνίας. «Δημιουργούμε ένα σύστημα το οποίο θα ισχύει από την 1η Οκτωβρίου για τις τράπεζες και τους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους, αλλά και για όποιους φορείς χρειάζεται η επίδειξη της ταυτότητας. Θα δημιουργείται ψηφιακό ίχνος αντί για αντίγραφα ταυτότητας κι έτσι πλέον θα μπορεί να γίνει με ψηφιακό τρόπο κάτι που μας έχει ταλαιπωρήσει με το χαρτί σε φυσική μορφή».

Κλείνοντας την παρουσίαση ο υπουργός ευχαρίστησε και τους συναρμόδιους υπουργούς αλλά στάθηκε ιδιαίτερα στον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, λέγοντας ότι «αυτό το πρότζεκτ από όταν είσαστε αρχηγός αξιωματικής αντιπολίτευσης ήταν και είναι στην καρδιά σας αφορά το δικό σας όραμα και ακριβώς για αυτόν τον λόγο γίνεται και σήμερα πράξη».

Μητσοτάκης: Ο ψηφιακός μετασχηματισμός του κράτους είναι μια μετάβαση σε μια δίκαιη κοινωνία

«Ο ψηφιακός μετασχηματισμός του Κράτους δεν είναι ένας επιφανειακός μοντερνισμός, αλλά μία βαθιά τομή, ένας κοινωνικός εκσυγχρονισμός με επίκεντρο τον άνθρωπο και τη ζωή του και μία μετάβαση σε μία δυναμική οικονομία και σε μία δίκαιη κοινωνία», επεσήμανε ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης στην εκδήλωση για την παρουσίαση του της εφαρμογής gov.gr wallet, μέσω της οποίας οι πολίτες θα μπορούν χρησιμοποιούν το νέο ψηφιακό αντίγραφο ταυτότητας και διπλώματος οδήγησης, που έλαβε χώρα στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης τόνισε πως το Κράτος πλέον έχει αποδείξει τις δυνατότητες του και έχει κερδίσει την εμπιστοσύνη των Ελλήνων πολιτών, καθώς τρία χρόνια μετά η συνεργασία ανάμεσα σε τρία υπουργεία και εν προκειμένω στα Υπουργεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Προστασίας του Πολίτη και Υποδομών και Μεταφορών αποδεικνύει πως έχει εμπεδωθεί η διαλειτουργικότητα δεδομένων του Δημοσίου σπάζοντας τα στεγανά, που υπήρχαν.

«Η προφανής επιτυχία της ψηφιακής επανάστασης, που διευκολύνει κατά πολύ την εξυπηρέτηση των πολιτών, επιταχύνει τη μετάβαση στη νέα ψηφιακή εποχή και μειώνει δραστικά την γραφειοκρατία δεν ήταν καθόλου αυτονόητη εξέλιξη», παρατήρησε ακολούθως ο πρωθυπουργός.

Μάλιστα, ο Κυριάκος Μητσοτάκης επέμεινε πως παρεμβάσεις όπως το power και το fuel pass δεν θα ήταν εφικτές, χωρίς την επιτάχυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού και την διαλειτουργικότητα των δεδομένων του Δημοσίου.

Ο πρωθυπουργός επέμεινε δε πως είναι αυτονόητη, όσο και πολύ σημαντική η αξία της συμπερίληψης στο ψηφιακό πορτοφόλι της ταυτότητας, αλλά και του διπλώματος οδήγησης.

Πώς λειτουργεί, ποια θα είναι η χρήση του

Στο κινητό τηλέφωνο περνά η αστυνομική ταυτότητα και το δίπλωμα οδήγησης από σήμερα μέσα από τη νέα επίσημη εφαρμογή, η οποία αφορά στη δημιουργία, αποθήκευση και στον έλεγχο γνησιότητας των ψηφιακών αντιγράφων της αστυνομικής ταυτότητας και του διπλώματος οδήγησης στο κινητό μας τηλέφωνο.

Τα ψηφιακά αντίγραφα έχουν ακριβώς την ίδια ισχύ με τα έγχαρτα πιστοποιητικά εντός της χώρας, με μόνη εξαίρεση τα διεθνή ταξίδια. Με τον τρόπο αυτό, οι πολίτες μπορούν πλέον να χρησιμοποιούν το κινητό τους για οποιαδήποτε συναλλαγή τους εντός Ελλάδας, όπως ακριβώς χρησιμοποιούσαν ως τώρα την αστυνομική τους ταυτότητα και το δίπλωμα οδήγησής τους. Περαιτέρω, μέσα από την εφαρμογή αποκτούν τη δυνατότητα να υπογράφουν ψηφιακά έγγραφα ακόμα πιο εύκολα, γρήγορα και με μεγαλύτερη ασφάλεια, μέσω του docs.gov.gr.

Η εφαρμογή σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε από το Εθνικό Δίκτυο Υποδομών Τεχνολογίας και Έρευνας - ΕΔΥΤΕ Α.Ε. (GRNET), εποπτευόμενο φορέα του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Η άντληση όλων των απαραίτητων στοιχείων πραγματοποιείται μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης.

Εγκατάσταση εφαρμογής και αυθεντικοποίηση πολιτών

Το Gov.gr Wallet είναι ήδη διαθέσιμο στα app stores των λογισμικών iOS και Android και η χρήση του θα είναι δυνατή τμηματικά σύμφωνα με το τελευταίο ψηφίο στον ΑΦΜ του πολίτη αρχής γενομένης σήμερα από τον αριθμό 1, την Πέμπτη το 2 κ.ο.κ.. Εναλλακτικά, οι πολίτες μπορούν να κατεβάσουν την εφαρμογή μέσω της σελίδας wallet.gov.gr. Για την ασφαλή πρόσβαση στην εφαρμογή, η ταυτοποίηση του πολίτη γίνεται σε πρώτο επίπεδο με τους κωδικούς στο Taxisnet και κατόπιν με την καταχώρηση κωδικού μιας χρήσης (OTP - One Time Password), ο οποίος αποστέλλεται σε αριθμό κινητού τηλεφώνου που ανήκει επιβεβαιωμένα στον πολίτη. Για τον σκοπό αυτό ο πολίτης θα πρέπει πριν εισέλθει στην εφαρμογή:

* είτε να έχει καταχωρίσει τον αριθμό του κινητού του τηλεφώνου στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας (ΕΜΕπ) μέσω του notify.gov.gr,

* είτε να έχει βεβαιώσει ψηφιακά την υπογραφή του μέσω του gov.gr (Υπεύθυνη Δήλωση, Εξουσιοδότηση, Ψηφιακή Βεβαίωση Εγγράφου, Ιδιωτικό Συμφωνητικό).

Αφού αυθεντικοποιηθεί, ο πολίτης καλείται να δώσει άδεια για να λαμβάνει ειδοποιήσεις από την εφαρμογή, οι οποίες είναι απαραίτητες για την λειτουργία της λόγω του μηχανισμού συγκατάθεσης σε περίπτωση επαλήθευσης ενός ψηφιακού εγγράφου. Επιπλέον, έχει τη δυνατότητα να επιλέξει την ενεργοποίηση της δυνατότητας εύκολης πρόσβασης (quick login), η οποία παρέχεται σύμφωνα με τις προδιαγραφές κάθε συσκευής.

Δημιουργία και αποθήκευση αντιγράφων

Αφού εισέλθει στο περιβάλλον της εφαρμογής, ο πολίτης μπορεί με ελάχιστα κλικ να δημιουργήσει και να αποθηκεύσει το ψηφιακό αντίγραφο της αστυνομικής του ταυτότητας ή/και του διπλώματος οδήγησης του. Αρχικά επιλέγει ποιο έγγραφο θέλει να εκδώσει και κατόπιν λαμβάνει με SMS έναν κωδικό μιας χρήσης (OTP - One Time Password) τον οποίο και εισάγει στην εφαρμογή. Αμέσως μετά, το έγγραφο δημιουργείται και αποθηκεύεται στην εφαρμογή και στο wallet του κινητού τηλεφώνου. Η ίδια διαδικασία επαναλαμβάνεται εκ νέου για κάθε νέα έκδοση αντιγράφου.

Στοιχεία ψηφιακών αντιγράφων και επαλήθευση γνησιότητας

Τα ψηφιακά αντίγραφα του Gov.gr Wallet περιλαμβάνουν όλα τα στοιχεία που περιέχονται στις αστυνομικές ταυτότητες και τα διπλώματα οδήγησης αντίστοιχα. Ενσωματώνουν, επιπλέον, έναν κωδικό QR και έναν μοναδικό κωδικό εγγράφου, μέσω του οποίου πραγματοποιείται η επαλήθευση γνησιότητάς τους. Ειδικά, αναφορικά με το ψηφιακό αντίγραφο του διπλώματος οδήγησης, η φωτογραφία που θα εμφανίζεται αντλείται από το Μητρώο Δελτίων Αστυνομικών Ταυτοτήτων της Ελληνικής Αστυνομίας, συνεπώς θα είναι ίδια με της αστυνομικής ταυτότητας και όχι κατ' ανάγκη ίδια με εκείνη του διπλώματος οδήγησης.

Η επαλήθευση γνησιότητας κάθε ψηφιακού αντιγράφου γίνεται με τον κωδικό QR του. Μόλις κάποιος σκανάρει τον κωδικό QR ενός πολίτη μέσω της ίδιας εφαρμογής Gov.gr Wallet, ο τελευταίος λαμβάνει ειδοποίηση από την εφαρμογή, προκειμένου να δώσει έγκριση στον ελεγκτή προκειμένου να επαληθεύσει τα στοιχεία του. Αφού ο πολίτης εγκρίνει τον έλεγχο, στην οθόνη της εφαρμογής εμφανίζεται ένας εξαψήφιος κωδικός τον οποίο πρέπει να υπαγορεύσει ή να επιδείξει στον ελεγκτή και εκείνος με τη σειρά του να τον καταχωρίσει στη δική του συσκευή. Αφού ολοκληρωθεί η διαδικασία, τότε και μόνο τότε τα στοιχεία του ψηφιακού αντιγράφου εμφανίζονται για μία και μόνο φορά στη συσκευή του ελεγκτή, χωρίς τη δυνατότητα αποθήκευσης.

Η δυνατότητα γρήγορης επαλήθευσης

Ο πολίτης έχει τη δυνατότητα να επιλέγει όποτε το επιθυμεί τη λειτουργία γρήγορης επαλήθευσης (quick scan). Μέσω της συγκεκριμένης λειτουργίας, ο πολίτης δίνει ουσιαστικά «προέγκριση» για τον επόμενο και μόνο έλεγχο, εφόσον αυτός πραγματοποιηθεί αποκλειστικά εντός των επόμενων πέντε λεπτών. Επιδεικνύοντας τον quick scan κωδικό QR ο έλεγχος πραγματοποιείται ταχύτερα, καθώς ο ελεγκτής αποκτά απευθείας πρόσβαση στα στοιχεία του πολίτη. Με τον τρόπο αυτό, ο πολίτης μπορεί να εξυπηρετηθεί αμεσότερα, ιδίως σε περιπτώσεις που παρατηρείται συνωστισμός ή που απαιτείται ταχύτητα, όπως π.χ. είσοδος σε συναυλίες, αεροπλάνα κ.α..

Η δυνατότητα υπογραφής εγγράφων στο docs.gov.gr

Τέλος, μέσω του Gov.gr Wallet ο πολίτης μπορεί να υπογράφει ταχύτερα και ασφαλέστερα έγγραφα μέσω του docs.gov.gr. Συγκεκριμένα, εφόσον ο πολίτης έχει εγκαταστήσει στο κινητό του τηλέφωνο την εφαρμογή και έχει αποθηκεύσει την αστυνομική του ταυτότητα, θα μπορεί να επιλέξει και να εγκρίνει την έκδοση ενός ψηφιακού εγγράφου μέσω της εφαρμογής αντί να λάβει με SMS έναν κωδικό μιας χρήσης (OTP - One Time Password).

Απώλεια ή αντικατάσταση έγχαρτων πιστοποιητικών και απώλεια συσκευής

Εάν ο πολίτης δηλώσει την απώλεια της αστυνομικής του ταυτότητας είτε αυτοπροσώπως σε ένα αστυνομικό τμήμα είτε μέσω του gov.gr, τότε αυτόματα και άμεσα οποιοδήποτε ψηφιακό αντίγραφο έχει εκδοθεί ακυρώνεται. Το ίδιο ισχύει και εάν ο πολίτης δηλώσει την απώλεια του διπλώματος οδήγησης σε ένα αστυνομικό τμήμα, σε ένα ΚΕΠ ή στη Διεύθυνση Μεταφορών της αρμόδιας Περιφέρειας.

Σε περιπτώσεις που εκδίδεται νέα αστυνομική ταυτότητα ή νέο δίπλωμα οδήγησης για άλλον λόγο πέραν της απώλειας, τότε τα ψηφιακά αντίγραφα των παλαιότερων έγχαρτων πιστοποιητικών ακυρώνονται αυτόματα και πρέπει να εκδοθούν ψηφιακά αντίγραφα των νέων πιστοποιητικών, ακολουθώντας την ίδια διαδικασία για την αρχική τους έκδοση.

Σε περίπτωση απώλειας της συσκευής όπου είναι αποθηκευμένα τα ψηφιακά αντίγραφα, ο πολίτης μπορεί να ανακαλέσει την ισχύ των αποθηκευμένων ψηφιακών αντιγράφων μέσω της σχετικής υπηρεσίας στο gov.gr. Η ανάκληση των φυσικών αντιγράφων δεν ακυρώνει τα αντίστοιχα έγχαρτα πιστοποιητικά.

Πώς διαχειρίζομαι την ψηφιακή ταυτότητα και δίπλωμα;

- Αν χάσω ή κλαπεί το κινητό μου; Ανακαλώ την ισχύ των ψηφιακών εγγράφων μέσα από τη σχετική υπηρεσία στο gov.gr

- Αν χάσω ή κλαπεί η φυσική ταυτότητα και το δίπλωμα μου; Δηλώνω την απώλεια όπως οφείλω και μέσω διαλειτουργικοτήτων γίνεται συστημικά ανάκληση της ισχύος των ψηφιακών εγγράφων

- Αν μου κρατηθεί η ταυτότητα ή το δίπλωμά μου; (πχ. στρατιωτική θητεία, αφαίρεση διπλώματος λόγω παράβασης ΚΟΚ) Ανακαλείται η ισχύς του ψηφιακού εγγράφου (εάν το έχω ήδη δημιουργήσει) ή μου αφαιρείται η δυνατότητα να το εκδώσω από τη στιγμή που ο φορέας ο οποίος κρατάει προσωρινά το έγγραφο το δηλώσει στο σύστημά του

- Πώς μου αφαιρούνται τα ψηφιακά και έγχαρτα έγγραφα μου; Εφόσον παρουσιάσω το ψηφιακό έγγραφο, αυτό καταχωρίζεται στο σύστημα του φορέα ο οποίος το αφαιρεί και αμέσως ανακαλείται. Εάν δεν έχω το έγχαρτο έγγραφο μαζί μου, θα πρέπει να το προσκομίσω στον φορέα βάσει των ισχύοντων κανονισμών (πχ. στην περίπτωση του άδειας οδήγησης, παρουσίαση σε ΑΤ εντός 3 ημερών)

 Απαραίτητες διευκρινίσεις

Η έκδοση ψηφιακών αντιγράφων επιτρέπεται μόνο εφόσον ο πολίτης κατέχει νόμιμα το αντίστοιχο έγχαρτο πιστοποιητικό. Ως εκ τούτου, σε περιπτώσεις προσωρινής ή οριστικής ανάκλησης ή κράτησης της αστυνομικής ταυτότητας ή/και του διπλώματος οδήγησης, τα μητρώα που διαλειτουργούν στην εφαρμογή ενημερώνονται αυτόματα, ώστε ο πολίτης να μην εκδίδει, αποθηκεύει ή χρησιμοποιεί τα αντίστοιχα ψηφιακά αντίγραφα.

Προϋπόθεση για τη χρήση του Gov.gr Wallet είναι η εγκατάσταση της εκάστοτε τελευταίας έκδοσης της εφαρμογής.

Επιπλέον, κάθε πολίτης μπορεί να αποθηκεύει τα ψηφιακά αντίγραφα μόνο σε μία συσκευή. Σε περίπτωση που προβεί σε έκδοση και αποθήκευση ψηφιακού αντιγράφου σε δεύτερη συσκευή, τότε τα προηγούμενα ψηφιακά αντίγραφα ανακαλούνται αυτόματα.

Τα ψηφιακά αντίγραφα έχουν εντός της ελληνικής επικράτειας ακριβώς την ίδια ισχύ με τα αντίστοιχα έγχαρτα πιστοποιητικά. Συνεπώς, από σήμερα οι πολίτες μπορούν να τα επιδεικνύουν αντί για την αστυνομική ταυτότητα ή το δίπλωμα οδήγησης. Κατ' εξαίρεση, αναφορικά με τις συναλλαγές πολιτών με πιστωτικά ιδρύματα, με χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς και με παρόχους υπηρεσιών σταθερής και κινητής τηλεφωνίας, τα ψηφιακά αντίγραφα θα ξεκινήσουν να έχουν ισχύ από την 1η Οκτωβρίου 2022.

Το ψηφιακό αντίγραφο ταυτότητας δεν συνιστά ταξιδιωτικό έγγραφο. Ως εκ τούτου, μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνο σε πτήσεις εσωτερικού, αλλά όχι σε διεθνείς πτήσεις ή σε μετακινήσεις εντός της ζώνης Σένγκεν.

Συχνές ερωτήσεις και απαντήσεις βρίσκονται στην εφαρμογή και στο wallet.gov.gr. Επιπλέον, οι πολίτες μπορούν να υποβάλουν αιτήματα εξυπηρέτησης και υποστήριξης στο wallet.gov.gr/support.

Επόμενες προσθήκες στην εφαρμογή

Στο μέλλον πρόκειται να προστεθούν στην εφαρμογή περισσότερα έγγραφα, όπως τα στοιχεία της άδειας κυκλοφορίας, τα στοιχεία για την πληρωμή των τελών κυκλοφορίας, το αποτέλεσμα του Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων (ΚΤΕΟ) και η ημερομηνία του επόμενου ελέγχου, τα στοιχεία ασφάλισης κλπ. Περαιτέρω, μελλοντικά θα είναι δυνατή και η αυθεντικοποίηση στο gov.gr μέσω του Gov.gr Wallet.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Σχετικά Άρθρα