Επιχειρήσεις

«Διακριτική απόβαση» στις ΗΠΑ κάνει το IQOS


Καθώς στις ΗΠΑ εντείνεται η ανησυχία γύρω από προβλήματα υγείας που αποδίδονται στο άτμισμα, το IQOS, η -ήδη δημοφιλής στην Ελλάδα- εναλλακτική πρόταση καπνίσματος χωρίς καύση, ξεκινά την "απόβασή" του στη χώρα, χωρίς «τυμπανοκρουσίες», διακριτικά, αλλά μεθοδικά.

Στην Ατλάντα της Τζόρτζια, ένα μινιμαλιστικής αισθητικής κατάστημα που εμφανίστηκε πρόσφατα στην πλατεία Lenox στο Buckhead, πωλεί τη συσκευή, που θερμαίνει τον καπνό χωρίς να τον καίει.

Το κατάστημα είναι το πρώτο από τα δύο που έχει προγραμματιστεί να λειτουργήσουν στην πόλη, τα οποία θα συνοδεύονται και από άλλα σημεία πώλησης, όπως περίπτερα, shops-in-a-shop σε μεγάλα καταστήματα όπως τα Circle K, καθώς και κινητές μονάδες.

Στο στάδιο αυτό, στόχος είναι οι ενήλικοι καπνιστές να ενημερωθούν για το προϊόν εναλλακτικού καπνίσματος και να το δοκιμάσουν υπό σωστή καθοδήγηση.

Στο κατάστημα της πλατείας Lenox υπάρχει απλώς η ένδειξη “IQOS”, η οποία δεν παραπέμπει στην πώληση προϊόντων σχετιζόμενων με τον καπνό. Στην πόρτα υπάρχει μία μικρή λευκή επιγραφή “Smokers 21+ Welcome” (Καπνιστές 21+ ευπρόσδεκτοι) και μία γυναίκα ελέγχει τις ταυτότητες των επισκεπτών και τους ρωτάει εάν είναι καπνιστές. Εάν απαντήσουν αρνητικά, μπορούν μεν να μπουν στο κατάστημα, ωστόσο δε μπορούν να δοκιμάσουν τις συσκευές ή να τις αγοράσουν.

Η Philip Morris International ήδη πωλεί τις συσκευές IQOS σε περισσότερες από 40 χώρες και είχε γνωστοποιήσει ότι η Ατλάντα θα ήταν η αγορά - «πιλότος» για την έναρξη πωλήσεων στις ΗΠΑ. Η Altria Group, η οποία έχει αποσχισθεί από τη Philip Morris, αλλά ακόμη πωλεί τα Marlboro στις ΗΠΑ, πωλεί και προϊόντα IQOS στη χώρα. H Philip Morris πωλεί το brand Marlboro εκτός ΗΠΑ.

Ο εκπρόσωπος της Altria, David Sutton, είχε πει στις αρχές του μήνα, ότι το δεύτερο κατάστημα IQOS θα ανοίξει σύντομα στο Mall of Georgia, στα βορειοανατολικά της πόλης, ενώ δύο κινητές μονάδες θα αρχίσουν να περιφέρονται στην Ατλάντα.

Περιορισμένο target - group

Με το διακριτικό αυτό λανσάρισμα η Altria και η Philip Morris «δοκιμάζουν τα νερά» στις ΗΠΑ για το IQOS –που είναι ζωτικής σημασίας για το μέλλον τους στη χώρα, όπου το κάπνισμα μειώνεται σταθερά- καθώς οι αρμόδιες Αρχές υγείας εξαπολύουν πόλεμο κατά του ατμίσματος, εν μέσω ξεσπάσματος σχετικών ασθενειών και θανάτων.

Μιλώντας πρόσφατα στο Bloomberg , ο εκπρόσωπος της Philip Morris δήλωσε ότι «φροντίζουμε να δείχνουμε τη μέγιστη δυνατή υπευθυνότητα στην προώθηση αυτού του προϊόντος», επισημαίνοντας ότι η εταιρεία έχει θέσει ως όριο ηλικίας τα 21 χρόνια, μεγαλύτερο από τα 18 έτη που επιτρέπει ο νόμος της Πολιτείας το κάπνισμα. Επίσης, η εταιρεία δεν σχεδιάζει να χρησιμοποιήσει influencers για την προώθηση της συσκευής στα social media, ενώ τα προϊόντα IQOS δεν θα πωλούνται μέσω internet.

«Εάν κάποιος ενδιαφέρεται, μπορεί να κλείσει ένα ραντεβού online, για να πάει στο κατάστημα, να ενημερωθεί και να εκπαιδευτεί, δηλαδή να δοκιμάσει το προϊόν υπό καθοδήγηση και αν θέλει, να ξεκινήσει την αλλαγή» συμπλήρωσε ο ίδιος.

Επιπλέον, η Altria δεν θα προωθήσει το προϊόν προς τους ατμιστές, ενώ οι μη-καπνιστές μπορούν να επισκεφθούν το κατάστημα IQOS, αλλά όχι να δοκιμάσουν ή να αγοράσουν το προϊόν.

Οι κατασκευάστριες ηλεκτρονικών τσιγάρων ατμίσματος βρίσκονται τώρα υπό μεγάλη πίεση και εντατικούς ελέγχους από τις αμερικανικές υγειονομικές αρχές, οι οποίες αποδίδουν στο άτμισμα 18 θανάτους και πάνω από 1.000 περιστατικά ασθενειών. Η χρήση μη παραδοσιακών γεύσεων και αρωμάτων, όπως για παράδειγμα «καρπούζι» ή «φράουλα», αλλά και το marketing που προσελκύει ανήλικους χρήστες, έχουν βρεθεί στο στόχαστρο των Αρχών, αναγκάζοντας κατασκευαστές συσκευών ατίσματος, όπως η Juul, να πάψουν τη διαφήμιση και το lobbying, καθώς και την παραγωγή πολλών γεύσεων.

Πέρυσι η Altria επένδυσε σχεδόν 13 δισ. δολάρια για να αποκτήσει το 35% της Juul. Η απόκτηση αυτού του μεριδίου θεωρείται ότι αποτέλεσε την αιτία που δεν ευδοκίμησε τελικά μία συμφωνία για επανένωσή της με τη Philip Morris.

Τα αμερικανικά κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων συνεργάζονται με την αρμόδια αρχή για τα τρόφιμα και τα φάρμακα (FDA) στη διερεύνηση των περιστατικών ασθενειών που φέρονται να προκλήθηκαν από το άτμισμα. Σύμφωνα με μελέτη που δημοσιοποίησαν νωρίτερα αυτό το μήνα παθολόγοι της Mayo Clinic, πιθανότατα οφείλονται στην έκθεση σε τοξικά χημικά.

Έτσι, το λανσάρισμα του IQOS στις ΗΠΑ γίνεται τη σωστή στιγμή, σε μία περίοδο που πολλοί αναζητούν μία εναλλακτική λύση στο κάπνισμα. Και φυσικά, ιδιαίτερα ευνοϊκά αναμένεται να λειτουργήσει το γεγονός, ότι το IQOS είναι εντελώς διαφορετικό από τις συσκευές ατμίσματος. Έχει σχεδιαστεί για να προσφέρει στους καπνιστές μία παρόμοια γεύση και αίσθηση καπνίσματος, αλλά ούτε καίει τον καπνό, ούτε περιέχει κάποιο υγρό που εξατμίζεται καθώς ο χρήστης εισπνέει. Άλλωστε, μία ράβδος καπνού IQOS διαρκεί περίπου τον ίδιο χρόνο με ένα τσιγάρο, γύρω στις 14 «τζούρες» ή 6 λεπτά.

Τι λέει η FDA

Έπειτα από έλεγχο του IQOS, η FDA έχει δώσει την έγκρισή της για προώθηση και πώληση του προϊόντος σε καπνιστές στις ΗΠΑ, σε αντίθεση με τα προϊόντα ατμίσματος της Juul και άλλων εταιρειών, τα οποία δεν έχουν περάσει τις σχετικές διαδικασίες.

Κατά την αδειοδότηση του IQOS, η FDA έθεσε περιορισμούς όσο αφορά τον τρόπο προώθησής του, επισημαίνοντας ότι η συσκευή είναι παρόμοια με το τσιγάρο και θα πρέπει να εξασφαλιστεί ότι δεν θα προσελκύσει νέους και μη καπνιστές.

Μένει ακόμη η υπηρεσία να εγκρίνει το αίτημα που θα επιτρέψει τις διαφημίσεις του IQOS, οι οποίες θα αναφέρουν ότι το προϊόν είναι «λιγότερο επικίνδυνο σε σχέση με τα τσιγάρα».

Σύμφωνα με τη Philip Morris, επειδή στο IQOS ο καπνός θερμαίνεται, δεν καίγεται, το περιέχον νικοτίνη αερόλυμα που εκλύεται, έχει λιγότερο βλαβερά χημικά απ’ ότι ο καπνός του τσιγάρου. Επίσης, επειδή η γεύση και η αίσθηση προσομοιάζουν αυτή του τσιγάρου, ο καπνιστής έχει λιγότερες πιθανότητες να επιστρέψει στο κάπνισμα τσιγάρου, απ’ ότι εάν χρησιμοποιεί μηχανή ατμίσματος.

Διαβαστε επισης