Επιχειρήσεις

Attica Bank: Τι προβλέπει το στρατηγικό σχέδιο ψηφιακού μετασχηματισμού


 Αναβαθμισμένα εναλλακτικά ψηφιακά δίκτυα παροχής τραπεζικών προϊόντων και υπηρεσιών, όπως αναβαθμισμένο internet και σύγχρονο mobile banking, ΑΤΜ τελευταίας γενιάς, ψηφιακά κιόσκια σε κάθε γεωγραφική περιοχή της χώρας μας και σειρά νέων υπηρεσιών, μερικές από τις οποίες δεν είναι ακόμη διαθέσιμες στην εγχώρια τραπεζική αγορά, προβλέπει το στρατηγικό σχέδιο ψηφιακού μετασχηματισμού της Attica Bank, που βρίσκεται ήδη σε πλήρη εξέλιξη με χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης τριετίας.

Τα πρώτα βήματα έχουν ήδη πραγματοποιηθεί και τα αποτελέσματα αρχίζουν να είναι ορατά, αναφέρει ο Chief Digital Officer της Attica Bank Δημήτρης Πλαγιάννης, επισημαίνοντας γενικότερα ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός μιας τράπεζας είναι ένα πολυσύνθετο έργο, καθώς απαιτεί επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες και επηρεάζει το σύνολο των δομών και υπηρεσιών της. Προκειμένου να είναι επιτυχημένος γίνεται με προσεκτικά και σταδιακά βήματα σε πληροφοριακά συστήματα, καταστήματα, υπηρεσίες, προϊόντα, εναλλακτικά ψηφιακά δίκτυα και φυσικά αφορά και το ανθρώπινο δυναμικό που πρέπει να εκπαιδευτεί κατάλληλα.

Τα πρώτα έργα

Ο κ. Πλαγιάννης αναφέρει μερικά από τα πρώτα έργα που έχουν ήδη υλοποιηθεί στην Attica Bank: Το φθινόπωρο που πέρασε ξεκίνησε η λειτουργία της νέας ιστοσελίδας της τράπεζας, έγιναν βελτιωτικές παρεμβάσεις αναβάθμισης στο υπάρχον σύστημα internet banking, δημιουργήθηκε και επεκτείνεται σταδιακά σε όλο το δίκτυο καταστημάτων η χρήση της ηλεκτρονικής υπογραφής (e-signature) που διευκολύνει την ταχύτατη διεκπεραίωση επιλεγμένων τραπεζικών υπηρεσιών. Επεκτείνεται επίσης το πρόγραμμα της δωρεάν υπηρεσίας wi-fi σε καταστήματα καθώς και σε εξωτερικούς χώρους όπου υπάρχουν ΑΤΜ της τράπεζας. Στον τομέα των τερματικών αποδοχής καρτών (POS) υπάρχει πλέον η δυνατότητα της αυθημερόν παράδοσής τους καθώς ολοκληρώθηκε η υλοποίηση της σχετικής προεργασίας ώστε να έχουν τα POS ενσωματωμένες τις ρυθμίσεις που απαιτούνται. Το δίκτυο POS της Attica Bank προσεγγίζει τα 30.000 τερματικά, κατέχοντας σημαντικό μερίδιο αγοράς στην εγχώρια τραπεζική αγορά. Το σημαντικότερο όμως, επισημαίνει ο κ. Πλαγιάννης είναι η έναρξη της συνεργασίας με δύο επιπλέον εταιρίες του χώρου (card processors), την Εuronet και την EDPS και υπάρχει πλέον σήμερα η δυνατότητα για αποδοχή καρτών της τράπεζας σε περισσότερες από 60 μεγάλες συνεργαζόμενες αλυσίδες και επιχειρήσεις από όλους τους κλάδους, δυνατότητα που έχει πολλαπλά οφέλη για την πελατεία της τράπεζας. Η Attica Bank με το ξεκίνημα του του μήνα, διαθέτει πλέον στην πελατεία της μια νέα εταιρική χρεωστική κάρτα (Business Debit Card), σε συνεργασία με τον διεθνή οργανισμό MasterCard.. Παράλληλα, μέσα στο έτος η Attica Bank θα προχωρήσει και στην αντικατάσταση των καρτών της προκειμένου να διαθέτουν την τεχνολογία που θα επιτρέπει την πραγματοποίηση ανέπαφων (contactless) συναλλαγών. Τέλος έχει ξεκινήσει ο σχεδιασμός προγραμμάτων επιβράβευσης (loyalty programms) για τις κατόχους καρτών της Attica Bank αλλά και τους εμπόρους-πελάτες της Τράπεζας, που μέχρι σήμερα δεν υπήρχαν.

Νέο mobile και internet banking – Ψηφιακά κιόσκια

Στα επόμενα βήματα του ψηφιακού μετασχηματισμού που θα γίνουν ορατά στους συναλλασσόμενους, είναι το λανσάρισμα ενός νέου και αναβαθμισμένου συστήματος internet banking και ενός συστήματος mobile banking εντός των προσεχών μηνών, στις αρχές του καλοκαιριού του τρέχοντος έτους, που θα είναι φιλικά στους χρήστες και θα διαθέτουν πλούσια λειτουργικότητα καθώς και τα πλέον σύγχρονα εργαλεία εξυπηρέτησης της πελατειακής βάσης της τράπεζας.

Ο στρατηγικός σχεδιασμός της τράπεζας προβλέπει και την ανάπτυξη ενός ισχυρού δικτύου digital μονάδων - ψηφιακά σημεία παροχής προϊόντων και υπηρεσιών - που θα καλύπτει γεωγραφικά όλη την χώρα.

Στο τομέα των ΑΤΜ, η Attica Bank βρίσκεται στο τελικό στάδιο εφαρμογής συμφωνίας με εταιρία που διαθέτει εκτεταμένο δίκτυο ΑΤΜ στην χώρα μας και θα δίνει τη δυνατότητα στους κατόχους καρτών της Attica Bank να τις χρησιμοποιούν χωρίς κόστος σε εκατοντάδες ΑΤΜ πανελλαδικά, επιπλέον των 78 που διαθέτει σήμερα η τράπεζα και τα οποία επίσης αναβαθμίζονται και εκσυγχρονίζονται πλήρως. Παράλληλα με την αναβάθμιση των ΑΤΜ αξίζει να σημειωθεί, όπως αναφέρει ο κ. Πλαγιάννης, ότι ευρωπαϊκές χώρες έχουν κάνει ένα βήμα πιο μπροστά καθώς ΑΤΜ νέας γενιάς δίνουν την δυνατότητα πραγματοποίησης ανέπαφων συναλλαγών με τη χρήση έξυπνων κινητών των χρηστών (χωρίς την χρήση κάρτας), κάτι το οποίο εξετάζεται και από την Attica Bank.

Ερωτηθείς για τις επιπτώσεις της εφαρμογής της κοινοτικής οδηγίας PSD2, που επιτρέπει την είσοδο τρίτων εξωτραπεζικών παικτών στην παροχή τραπεζικών υπηρεσιών, καθώς και την δυναμική που αποκτούν οι εταιρίες Fin Tech, ο κ. Πλαγιάννης επισημαίνει ότι από πλευράς τραπεζών τα νέα αυτά δεδομένα θα πρέπει να αποτελέσουν και να αντιμετωπιστούν ως παράθυρο ευκαιρίας για διεύρυνση εργασιών μέσω ταχύτερου ψηφιακού μετασχηματισμού και όχι ως απειλή. Οι τράπεζες δεν διαθέτουν την ταχύτητα προσαρμογής που έχουν οι Fin Tech. Διαθέτουν όμως το συγκριτικό πλεονέκτημα ότι οι συναλλασσόμενοι τις εμπιστεύονται περισσότερο για τα προσωπικά δεδομένα τους και για τις συναλλαγές τους και αυτό το πλεονέκτημα πρέπει να μην αφήσουν να πάει χαμένο. Προσθέτει επίσης ότι ειδικά λόγω μεγέθους της η Attica Bank έχει την δυνατότητα να διαχειριστεί ταχύτερα και αποτελεσματικότερα τη δυσκολία αυτή της προσαρμογής, σε σχέση με τις λοιπές Ελληνικές τράπεζες.

Στο σημείο αυτό επισημαίνει ότι, η Attica Bank παρακολουθεί στενά και προσεκτικά τις εξελίξεις της PSD2 στο Ευρωπαϊκό και τον Ελληνικό χώρο και συμμετέχει στις συντονιστικές συναντήσεις της ΕΕΤ (Ένωση Ελληνικών Τραπεζών). Η διοίκηση της τράπεζας μελετά και θα επιδιώξει συνεργασίες με την κοινότητα των Fin Tech στην γενικότερη προσπάθεια του ψηφιακού της μετασχηματισμού και ειδικότερα στην προώθηση νέων υπηρεσιών στους πελάτες της με σημαντικά βελτιωμένη εμπειρία πελάτη (improved customer experience).

Ο κ. Πλαγιάννης ερωτηθείς σχετικά με τις νέες υπηρεσίες που θα απολαμβάνουν οι πελάτες της Attica Bank - καθώς η τράπεζα μετασχηματίζεται ψηφιακά – επισημαίνει μεταξύ άλλων την υπηρεσία Personal Finance Management και Business Finance Management (PFM και BFM), που με απλά λόγια, αξιοποιώντας ένα σύστημα το οποίο διαθέτει και τεχνητή νοημοσύνη (artificial intelligence) θα αποτελεί μια συμβουλευτική υπηρεσία (trusted advisor) σε κάθε ιδιώτη και εταιρικό πελάτη της τράπεζας που το επιθυμεί, για μια συνολική διαχείριση των οικονομικών του (όπως πχ προγραμματισμό εξόφλησης οφειλών, στοχευμένες ειδοποιήσεις και προτάσεις για αποταμιευτικά και επενδυτικά προϊόντα, κλπ), λαμβάνοντας υπόψη το οικονομικό προφίλ και τους στόχους του πελάτη.

Επίσης, αναφέρεται στην σταδιακή ενοποίηση όλων των ψηφιακών καναλιών μαζί με το κατάστημα που θα επιτρέπει στο πελάτη να ξεκινά, για παράδειγμα, την διαδικασία έγκρισης ενός στεγαστικού δανείου στο κινητό του με την χρήση του mobile banking, να την συνεχίζει και να την ολοκληρώνει στο internet banking ή στο κατάστημα ή σε ένα από τα επιχειρηματικά κέντρα της τράπεζας που σύντομα θα λειτουργήσουν (omni channel), κάτι που δεν είναι εφικτό σήμερα καθώς κάποια δίκτυα δεν είναι διαθέσιμα ή τα επιμέρους δίκτυα δε είναι διασυνδεδεμένα μεταξύ τους.

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός μιας τράπεζας είναι ένα ταξίδι και όχι ένας προορισμός, τονίζει ο κ. Πλαγιάννης, θέλοντας να δείξει τις τεράστιες δυνατότητες και τις επερχόμενες αλλαγές λόγω των τεχνολογικών εξελίξεων.

Η πραγματική πρόκληση δεν είναι να προτείνει κανείς και να υλοποιήσει νέες καινοτόμες ιδέες, αλλά πως θα απαλλαγεί από τις παλαιές, τονίζει ο Δημήτρης Πλαγιάννης, μια άποψη με ιδιαίτερη σημασία καθώς διαθέτει 35 και πλέον έτη εμπειρίας σε σημαντικά έργα μετασχηματισμού μεγάλων χρηματοπιστωτικών οργανισμών και εταιριών του τομέα τηλεπικοινωνιών.

ΑΠΕ-ΜΠΕ