Οικονομία

Αρχίζει να κινείται η αγορά- Τα πρώιμα σημάδια ανάκαμψης


Μετά από 8 χρόνια κρίσης, με συνεχή συρρίκνωση του τζίρου και δεκάδες χιλιάδες λουκέτα, στην αγορά αρχίζουν να εμφανίζονται οι πρώτες ενδείξεις ανάκαμψης. Η κατάσταση παραμένει βέβαια δύσκολη για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, που στενάζουν υπό το βάρος φορολογικών και άλλων υποχρεώσεων, χωρίς δυνατότητα τραπεζικής χρηματοδότησης. Πέρα όμως από την αμείλικτη πραγματικότητα των αριθμών, υπάρχει το επιχειρηματικό κλίμα, η «ψυχολογία» της αγοράς που εκφράζει κυρίως προβλέψεις και προσδοκίες.

Η βελτίωση του οικονομικού κλίματος και η δημιουργία προσδοκιών «μεταφράζονται» σε άνοιγμα νέων επιχειρήσεων, σε δραστική μείωση του αριθμού των «λουκέτων»,  σε επενδύσεις ανάπτυξης, επέκτασης και εκσυγχρονισμού.

Σε όλους τους κλάδους συνεχίζουν βέβαια να κλείνουν επιχειρήσεις – αυτό είναι κομμάτι του οικονομικού κύκλου. Όμως δημιουργούνται πλέον περισσότερες απ’ όσες «κατεβάζουν ρολά». Στο οκτάμηνο Ιανουαρίου-Αυγούστου άνοιξαν 11.054 περισσότερες απ’ όσες έκλεισαν.

Οι αριθμοί και η εικόνα

Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΓΕΜΗ, στο πρώτο φετινό οκτάμηνο συστάθηκαν 23.028 επιχειρήσεις, 1.185 περισσότερες από πέρυσι (+5,4%). Την ίδια περίοδο έκλεισαν και διαγράφηκαν από το ΓΕΜΗ 11.974 επιχειρήσεις, 5.120 λιγότερες από πέρυσι.

Κι αν οι αριθμοί δεν λένε πολλά για την πραγματική κατάσταση και την τάση στην αγορά, υπάρχει η αδιάψευστη εικόνα στο κέντρο της Αθήνας:

  • • Τα ενοικιαστήρια που σχημάτιζαν… ταπετσαρίες σε πολλούς εμπορικούς δρόμους έχουν λιγοστέψει - σε ορισμένες περιοχές έχουν μάλιστα εξαφανισθεί.
  •  Σε εμπορικές πιάτσες ξεφυτρώνουν νέα καταστήματα, σε χώρους όπου λειτουργούσαν παλιότερα άλλα ομοειδή που έβαλαν λουκέτο
  • Μεγάλες εμπορικές αλυσίδες δημιουργούν πολυκαταστήματα στο κέντρο, επενδύοντας μεγάλα ποσό σε εκσυγχρονισμό και ανακατασκευή κτιριακών συγκροτημάτων.

Ενδεικτικά αναφέρεται ότι στο παλιό κτίριο της Εθνικής Τράπεζας στην Ομόνοια δημιουργήθηκαν δύο νέα εξειδικευμένα πολυκαταστήματα από την δανέζικη φίρμα ειδών οικιακού εξοπλισμού «Flying Tiger» και από την αλυσίδα καταστημάτων καλλυντικών «Galerie de Beaute».

Η επίσης δανέζικη αλυσίδα JYSK συνεχίζει την επέκταση στην ελληνική αγορά, με νέα καταστήματα στην Αθήνα και σε επαρχιακές πόλεις.

Σύμφωνα με πληροφορίες, συζητήσεις γίνονται για την αξιοποίηση του κτιρίου του παλιού «Μινιόν», όπου σχεδιάζεται να δημιουργηθεί εμπορικό κέντρο.

Η περιοχή γύρω από την Ομόνοια εκτιμάται ότι θα «ζωντανέψει» τα επόμενα χρόνια, προσελκύοντας καταναλωτές μέσου και χαμηλότερου εισοδήματος, που η αγοραστική τους δύναμη θα αυξάνεται με την ανάκαμψη της οικονομίας.

Πού ανοίγουν καταστήματα

Κινητικότητα παρατηρείται και στο χώρο των μικρότερων εμπορικών επιχειρήσεων. Στη Χαριλάου Τρικούπη, στο «δρόμο των παπουτσάδικων» άνοιξαν τους τελευταίους μήνες τρία νέα καταστήματα ένδυσης-υπόδησης και ετοιμάζονται άλλα δύο. Στη Σκουφά και στις παρυφές της Πλατείας Κολωνακίου άρχισαν επίσης να λειτουργούν νέα καταστήματα στη θέση παλιών που είχαν βάλει λουκέτο την προηγούμενη πενταετία.

Μεγάλη ζήτηση για καταστήματα υπάρχει στην Ερμού, όπου μάλιστα καταγράφεται άνοδος των ενοικίων.

Είναι τα πρώιμα μηνύματα μιάς ανάκαμψης που έρχεται στην αγορά, ακολουθώντας με υστέρηση τη δημοσιονομική σταθεροποίηση, την έξοδο από τα μνημόνια και την ανάκαμψη της οικονομίας.

Διαβαστε επισης