Πολιτική

Άκαρπος και ο έκτος διαγωνισμός για το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο


Προς νέα αναβολή, ακόμα και ακύρωση στην περίπτωση που δεν μπορούν να ενσωματωθούν στη σημερινή προκήρυξη οι απαιτήσεις των υποψηφίων, οδηγείται και ο έκτος διαγωνισμός για το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο. Το διαφαινόμενο ναυάγιο δεν αποτελεί έκπληξη αν και ο ΟΣΕ προσπαθεί σχεδόν μισό αιώνα να αξιοποιήσει την έκταση του Θριασίου. Από τα μέσα της δεκαετίας του ’70 ενσωματώνεται στο σχεδιασμό του ΟΣΕ η δημιουργία τερματικών σταθμών και άλλων υποδομών που συνδέονται με τις εμπορευματικές μεταφορές.

 Οι δεσμευτικές προσφορές των υποψηφίων πρέπει να κατατεθούν την 1η Αυγούστου, αλλά θεωρείται σχεδόν βέβαιο πως ουδείς θα εμφανιστεί. 

Ηδη οι Κινεζοι της Cosco ξεκαθάρισαν πως δεν πρόκειται να καταθέσουν προσφορά επειδή ο διαγωνισμός αφορά την αξιοποίηση μικρού τμήματος (588 στρέμματα) από τα περίπου 2.000 στρέμματα που κατέχει συνολικά ο ΟΣΕ στο Θριάσιο. Φαίνεται, μάλιστα, πως δεν καλύφθηκαν με τις τελευταίες αλλαγές στην προκήρυξη οι οποίες προβλέπουν ότι ο επενδυτής στον οποίο θα παραχωρηθούν τα 588 στρέμματα για την κατασκευή του εμπορευματικού θα έχει μελλοντικά τον πρώτο λόγο και για υπόλοιπα 1.500 στρέμματα.

Οι Κινέζοι χρειάζονται το το Εμπορευματικό Κέντρο στο θριάσιο γιατί θα τους επιτρέψει να αποσυμφορήσουν τμήματα του λιμανιού του Πειραιά ώστε να αναπτύξουν δραστηριότητες που θεωρούν πως έχουν σημαντικά περιθώρια. Για παράδειγμα αναζητούν τρόπο για να ενισχύσουν τον τερματικό σταθμό μεταφοράς αυτοκινήτων (car terminal). Η έκταση του Θριασίου μπορεί να συμβάλλει και στην υπογραφή συμφωνιών που δεν θα προβλέπουν μόνο διακίνηση εμπορευμάτων, αλλά και κάποιας μορφής συναρμολόγηση, κλπ.

Επειτα από απανωτές αλλαγές στα τεύχη δημοπράτησης, η εν εξελίξει διαδικασία (ο έκτος κατά σειρά διαγωνισμός τις τελευταίες δεκαετίες…) προβλέπει πως το έργο ανάπτυξης του διεθνούς Εμπορευματικού Κέντρου Θριάσιου Πεδίου θα υλοποιηθεί μέσω σύμβασης παραχώρησης της έκτασης των 588 στρεμμάτων.

Ο ανάδοχος που θα προκύψει από τον διαγωνισμό θα συστήσει ανώνυμη εταιρεία ειδικού σκοπού που θα γίνει η παραχωρησιούχος και η οποία θα αναλάβει τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση για 50 έτη του εμπορευματικού κέντρου συνδυασμένων μεταφορών που θα κατασκευαστεί, με ταυτόχρονη καταβολή οικονομικού ανταλλάγματος προς τη ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε. Ο επενδυτής θα έχει τη δυνατότητα δόμησης περίπου 235.000 τ.μ. στεγασμένων χώρων, ενώ το ακίνητο διαθέτει οδικές συνδέσεις προς τον αυτοκινητόδρομο της Αττικής Οδού και τη Λεωφόρο ΝΑΤΟ, σιδηροδρομική σύνδεση με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο και το λιμάνι του Πειραιά με το οποίο θα λειτουργήσει ουσιαστικά συμπληρωματικά.

Αξίζιε να σημειωθεί ότι το 1967 , ο ΟΣΕ με δικούς του πόρους απέκτησε την έκταση του Θριασίου μέσω απαλλοτριώσεων. Χρειάστηκαν, όμως, οκτώ χρόνια μέχρι να παρουσιαστεί το πρώτο Στρατηγικό Σχέδιο (Master Plan) για το εμπορευματικό κέντρο από τη ρουμανική εταιρεία Contransimex. Δεκαπέντε χρόνια μετά, το 1999, παρουσιάζεται το δεύτερο Master Plan, το οποίο αυτή τη φορά είχε αναπτύξει η γερμανική εταιρεία De Consult.

Ο ΟΣΕ είχε εξασφαλίσει τρία χρόνια νωρίτερα, το 1996, κοινοτική χρηματοδότηση 60 εκατ. ευρώ για την κατασκευή του εμπορευματικού με στόχο να ολοκληρωθούν τα έργα το 2000! Το Νοέμβριο του 2000, το ποσό της κοινοτικής χρηματοδότησης αυξήθηκε στα 125 εκατ. ευρώ με στόχο ολοκλήρωσης των έργων στις 31 Δεκεμβρίου 2006 και με προϋπόθεση πως θα επιλεγεί ιδιώτης διαχειριστής του εμπορευματικού κέντρου. Μάλιστα, η ελληνική πλευρά είχε λάβει περιθώριο μέχρι 21 Μαρτίου 2003 από την Κομισιόν για την επιλογή του επενδυτή γιατί σε διαφορετική περίπτωση θα διακόπτονταν η χρηματοδότηση.

Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις