Αγορές

Ποιοι αγοράζουν κρυπτονομίσματα στις ΗΠΑ: Μεγάλες διαφορές σε πολιτική και φύλο


Πέρα από επενδυτική επιλογή ή τεχνολογική καινοτομία, τα κρυπτονομίσματα στις ΗΠΑ εξελίσσονται και σε πολιτικό δείκτη, καθώς η χρήση τους αυξάνεται αισθητά περισσότερο μεταξύ των ψηφοφόρων των Ρεπουμπλικανών σε σχέση με εκείνους των Δημοκρατικών. Ακόμα μεγαλύτερο είναι το χάσμα ανάμεσα σε άνδρες και γυναίκες.

Η πολιτική ταυτότητα φαίνεται να επηρεάζει όλο και περισσότερο τη διάδοση των κρυπτονομισμάτων στις Ηνωμένες Πολιτείες, σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες που καταγράφουν μια σαφή μετατόπιση υπέρ των Ρεπουμπλικανών τα τελευταία χρόνια.

Σύμφωνα με δημοσκόπηση του Pew Research Center, το 22% των Ρεπουμπλικανών δηλώνει ότι έχει επενδύσει, διαπραγματευθεί ή χρησιμοποιήσει κάποιο κρυπτονόμισμα, όπως το Bitcoin ή το Ether. Το αντίστοιχο ποσοστό στους Δημοκρατικούς διαμορφώνεται στο 17%.

Η διαφορά αυτή δεν υπήρχε μέχρι πρόσφατα. Έως το 2025, οι δύο πολιτικοί χώροι εμφάνιζαν σχεδόν ταυτόσημα ποσοστά υιοθέτησης των ψηφιακών νομισμάτων. Από το 2021 και μετά, όμως, η συμμετοχή των Ρεπουμπλικανών αυξήθηκε κατά έξι ποσοστιαίες μονάδες, ενώ στους Δημοκρατικούς παρέμεινε ουσιαστικά αμετάβλητη.

Τα στοιχεία δείχνουν ότι η απόσταση μεταξύ των δύο πλευρών άρχισε να γίνεται εμφανής στα μέσα του 2023 και διευρύνθηκε σημαντικά κατά την προεκλογική περίοδο του 2024, όταν ο Ντόναλντ Τραμπ υιοθέτησε ανοιχτά φιλοκρυπτονομισματική στάση.

Από την επιφυλακτικότητα στην πλήρη στήριξη

Η μεταστροφή του Αμερικανού προέδρου απέναντι στα κρυπτονομίσματα υπήρξε εντυπωσιακή. Το 2019 είχε εκφράσει δημόσια την αντίθεσή του, υποστηρίζοντας ότι τα ψηφιακά νομίσματα είναι ανεπαρκώς ρυθμισμένα και μπορούν να διευκολύνουν παράνομες δραστηριότητες.

Μέσα σε λίγα χρόνια, όμως, όχι μόνο άλλαξε στάση, αλλά συνδέθηκε επιχειρηματικά με τον χώρο. Κυκλοφόρησαν συλλογές NFT με τη δική του εικόνα, δημιουργήθηκαν νέα ψηφιακά περιουσιακά στοιχεία που συνδέονται με τον ίδιο και την οικογένειά του, ενώ η κυβέρνηση της δεύτερης θητείας του έχει θέσει ως στόχο να καταστήσει τις ΗΠΑ «παγκόσμια πρωτεύουσα των κρυπτονομισμάτων», προωθώντας ευνοϊκότερο κανονιστικό πλαίσιο και διευκολύνοντας την ενσωμάτωση εταιρειών του κλάδου στο τραπεζικό σύστημα.

Η πολιτική αυτή φαίνεται ότι ενίσχυσε τη σύνδεση των ψηφιακών περιουσιακών στοιχείων με το Ρεπουμπλικανικό Κόμμα.

Σύμφωνα με δεύτερη μεγάλη έρευνα, η διαφορά στη χρήση κρυπτονομισμάτων κορυφώθηκε το δεύτερο τρίμηνο του 2025, όταν σχεδόν το 28% των Ρεπουμπλικανών είχε αγοράσει ή πουλήσει κρυπτονόμισμα μέσα στους προηγούμενους δώδεκα μήνες, έναντι περίπου 17% των Δημοκρατικών. Έκτοτε το χάσμα έχει περιοριστεί, παραμένει όμως αισθητό, στις περίπου πέντε ποσοστιαίες μονάδες.

Η ιδεολογία παίζει ρόλο

Πέρα από την επιρροή του Τραμπ, οι ειδικοί εκτιμούν ότι η ίδια η φιλοσοφία των κρυπτονομισμάτων ταιριάζει περισσότερο με τις αντιλήψεις που παραδοσιακά εκφράζει η αμερικανική συντηρητική παράταξη. Η έμφαση στη μικρότερη κρατική παρέμβαση, στη χαλαρότερη ρύθμιση των αγορών και στην καχυποψία απέναντι στις κεντρικές αρχές αποτέλεσε από την αρχή βασικό στοιχείο της κοινότητας των ψηφιακών νομισμάτων. Καθώς η αγορά ωρίμαζε και αποκτούσε μεγαλύτερη απήχηση, αυτή η ιδεολογική συγγένεια έγινε ακόμη πιο εμφανής.

Παράλληλα, αρκετές από τις βασικές διεκδικήσεις της βιομηχανίας των κρυπτονομισμάτων, όπως η απορρύθμιση και ο περιορισμός των παρεμβάσεων των εποπτικών αρχών, βρίσκονται παραδοσιακά πιο κοντά στις οικονομικές θέσεις των Ρεπουμπλικανών.

Το μεγαλύτερο χάσμα δεν είναι πολιτικό

Παρά τη σαφή πολιτική διαφοροποίηση, τα στοιχεία δείχνουν ότι ο σημαντικότερος παράγοντας που επηρεάζει τη χρήση κρυπτονομισμάτων είναι το φύλο. Περίπου τρεις στους τέσσερις επενδυτές σε κρυπτονομίσματα είναι άνδρες, γεγονός που καθιστά τη διαφορά μεταξύ ανδρών και γυναικών πολύ μεγαλύτερη από εκείνη μεταξύ Ρεπουμπλικανών και Δημοκρατικών.

Η απόκλιση γίνεται ακόμη πιο έντονη στις νεότερες ηλικίες. Άνδρες κάτω των 45 ετών διαπραγματεύονται κρυπτονομίσματα με υπερδιπλάσια συχνότητα σε σχέση με τις γυναίκες της ίδιας ηλικιακής ομάδας.

Οι ερευνητές αποδίδουν αυτή την εικόνα στο γεγονός ότι οι άνδρες εμφανίζουν μεγαλύτερη διάθεση ανάληψης επενδυτικού ρίσκου και στρέφονται συχνότερα σε ιδιαίτερα κερδοσκοπικές μορφές επένδυσης.

"Τί είχαμε, τί χάσαμε": Οι νέοι ρισκάρουν

Η ίδια τάση παρατηρείται και ευρύτερα στις νεότερες γενιές επενδυτών, οι οποίες εμφανίζονται περισσότερο πρόθυμες να επενδύσουν σε περιουσιακά στοιχεία υψηλού κινδύνου, όπως τα λεγόμενα meme stocks, τα μοχλευμένα χρηματιστηριακά προϊόντα, τα κρυπτονομίσματα, τις πλατφόρμες στοιχηματισμού και τις αγορές προβλέψεων.

Ορισμένοι οικονομολόγοι περιγράφουν το φαινόμενο ως μια μορφή «χρηματοοικονομικού μηδενισμού», κατά την οποία οι νεότεροι επενδυτές, αντιμετωπίζοντας υψηλό κόστος ζωής και περιορισμένες δυνατότητες συσσώρευσης πλούτου με τις παραδοσιακές επενδύσεις, στρέφονται σε επιλογές που υπόσχονται πολύ μεγαλύτερες αποδόσεις, ακόμη κι αν συνοδεύονται από σημαντικά υψηλότερο κίνδυνο.

Διαβαστε επισης