ΕΥΖην

5 απαντήσεις για ζάχαρη, μέλι, ασπαρτάμη, στέβια  και σιρόπι σφενδάμου


Σχεδόν σε όλους -περισσότερο ή λιγότερο - αρέσουν οι γλυκιές γεύσεις. Όμως επειδή τα γλυκά είναι παχυντικά, η κατανάλωσή τους, γίνεται με ...τύψεις, τουλάχιστον από εκείνους που θέλουν να ελέγχουν το βάρος τους  

Πέντε απαντήσεις σε ισάριθμες σημαντικές ερωτήσεις για τα γλυκαντικά μάς δίνει ο *Άκης από τη CTfivepercent Nutrition Team.

Μέλι ή ζάχαρη;

Το μέλι αν κάποιος το εξετάσει θερμιδικά και όχι με γνώμονα τις μαγικές ιδιότητές του, θα δει ότι ένα κουταλάκι του γλυκού αποδίδει και αυτό 15kcal.

Βέβαια, το μέλι περιέχει ακόμα μικροποσότητες βιταμινών (Vit.C, φυλλικό οξύ, χολίνη, βεταΐνη), μετάλλων (κάλιο, ασβέστιο, φθόριο κ.α.) και ιχνοστοιχείων. Σαφώς είναι καλύτερη επιλογή από τη ζάχαρη, όμως κάποιος που θέλει να χάσει βάρος πρέπει να γνωρίζει ότι θερμιδικά το μέλι δεν έχει σημαντική διαφορά από τη ζάχαρη.

Aσπαρτάμη και η στέβια είναι ασφαλείς ουσίες;

Η ασπαρτάμη είναι ένα υποκατάστατο της ζάχαρης, ένα τεχνητό γλυκαντικό που έχει 200 φορές πιο γλυκιά γεύση από τη ζάχαρη. Αποτελείται από δύο αμινοξέα, το ασπαρτικό οξύ και τη φαινυλαλανίνη, ενώ αποδίδει και μικροποσότητες μεθανόλης. 
Η θερμιδική της αξία είναι 20kcal τα 5g, αλλά η θερμιδική της συνεισφορά  μπορεί να θεωρηθεί μηδαμινή επειδή καταναλώνεται συνήθως σε πολύ μικρότερες ποσότητες (<1g). 

Σύμφωνα με την ιατρική και επιστημονική κοινότητα, η ασπαρτάμη είναι ένα ασφαλές πρόσθετο τροφίμων και μπορεί να καταναλώνεται άφοβα από υγιείς ανθρώπους, διαβητικούς ασθενείς και άλλες πληθυσμιακές ομάδες.

Η στέβια από την άλλη είναι ένα βότανο που έχει στα φύλλα της δύο συστατικά τα οποία αποδίδουν 200-300 φορές πιο γλυκιά γεύση από τη ζάχαρη.

Δεν αποδίδει θερμίδες και το συμπέρασμα είναι ότι η στέβια είναι ασφαλής για κατανάλωση με την αποδεκτή ημερήσια πρόσληψη να είναι στα 4mg/kg σωματικού βάρους/μέρα. Σε μικρές δόσεις η κατανάλωση στέβιας φαίνεται να σχετίζεται με αντιφλεγμονώδη και αντιοξειδωτική δράση.

Μπορούν οι διαβητικοί  να καταναλώνουν στέβια και ασπαρτάμη;

Ο Αμερικάνικος Διαβητολογικός Σύλλογος αναφέρει ότι η κατανάλωση ασπαρτάμης και στέβια από διαβητικούς είναι ασφαλής.
Εξάλλου, η ασπαρτάμη μπορεί να αποτελέσει μια εναλλακτική γλυκαντική λύση που δεν επηρεάζει τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα.

glyka

Μπορεί η ασπαρτάμη να βοηθήσει στον έλεγχο βάρους;

Τα τρόφιμα και τα ποτά που περιέχουν ασπαρτάμη αποδίδουν σημαντικά χαμηλότερες θερμίδες, σε σχέση με τα αντίστοιχα που ως γλυκαντική ουσία περιέχουν ζάχαρη. 

Χρησιμοποιώντας προϊόντα με ασπαρτάμη μπορεί κάποιος να ελέγξει καλύτερα τη συνολική ημερήσια πρόσληψη ενέργειας.Η κατανάλωση τροφίμων και ποτών με ασπαρτάμη όταν αντικαθιστούν τα αντίστοιχα προϊόντα με ζάχαρη, στα πλαίσια μιας σωστής διατροφής και ενός προγράμματος φυσικής δραστηριότητας, έχει καλύτερα αποτελέσματα όσον αφορά στον έλεγχο βάρους μακροπρόθεσμα.

Ωστόσο, η αντιμετώπιση της παχυσαρκίας απαιτεί μία διατροφή που να αποδίδει συνολικά χαμηλότερη ενεργειακή πρόσληψη από την ενέργεια που καταναλώνει ο οργανισμός (αρνητικό ενεργειακό ισοζύγιο) και δεν επαρκεί μόνο η χρήση τροφίμων και ποτών με ασπαρτάμη.

Σιρόπι σφενδάμου αντί για ζάχαρη;

Το σιρόπι σφενδάμου παραλαμβάνεται από το ομώνυμο δέντρο και αποδίδει 13kcal το 1 κουταλάκι του γλυκού.Τα 2/3 της σύστασης του είναι σακχαρόζη (κοινώς ζάχαρη) ενώ αυτό που το ξεχωρίζει είναι η περιεκτικότητα του σε κάποια μέταλλα (μαγγάνιο-το μόνο σε υπολογίσιμη ποσότητα, ψευδάργυρο, ασβέστιο, μαγνήσιο, κάλιο, ασβέστιο, σίδηρο) και πολλά αντιοξειδωτικά. 

Παρόλο που το σιρόπι σφενδάμου περιέχει τόσα θρεπτικά συστατικά (αν και όχι τόσο υπολογίσιμα στις ποσότητες που καταναλώνεται με μοναδική εξαίρεση το μαγγάνιο), η περιεκτικότητα του σε σακχαρόζη μειώνει τα πλεονεκτήματα του.Το σιρόπι σφενδάμου, όπως και το μέλι είναι μία λιγότερο κακή εκδοχή της ζάχαρης.

Συμπερασματικά: Αναπόσπαστο κομμάτι μίας διατροφής είναι η γλυκιά γεύση.Κάποιος που έχει αδυναμία στα γλυκά, αλλά θέλει να προσέξει λίγο παραπάνω τη διατροφή του μπορεί να αξιοποιήσει τα γλυκαντικά ασπαρτάμη και στέβια που δεν έχουν θερμίδες.Το μέλι και το σιρόπι σφενδάμου είναι ελαφρώς καλύτερα από τη ζάχαρη, διότι περιέχουν αρκετά θρεπτικά συστατικά σε πολύ μικρές ποσότητες. Από άποψη θερμίδων είναι σχεδόν τα ίδια μεταξύ τους.

Η ασπαρτάμη και η στέβια είναι ασφαλείς για την υγεία μας.Το αν θα αδυνατίσει ή θα παχύνει κάποιος εξαρτάται από το συνολικό ποσό των θερμίδων που θα λάβει μέσα στη μέρα και όχι από τις θερμίδες των επιμέρους τροφίμων που θα καταναλώσει. Τίποτα δεν απαγορεύεται σε μία σωστή διατροφή, αρκεί να γίνεται κατανάλωση με μέτρο και σύνεση και το επιθυμητό αποτέλεσμα θα έρθει.

* Ο Άκης (CT fiveprcent - Nutritionteam) είναι Personal Trainer, Προπονητής Σωματικής Διάπλασης και Διαιτολόγος – Διατροφολόγος.
facebook: CTfivepercent-Nutritionteam Akis
Instagram: ct_fiveper_nutritionteam_akis