Τράπεζες

Επανάσταση στην Εθνική: Τι αλλάζει στη λειτουργία της τράπεζας και στά εργασιακά


Τέλος στο δημοσιοϋπαλληλικό μοντέλο. Υπάλληλοι πολλαπλών καθηκόντων, σύνδεση αμοιβών-προαγωγών με στόχους

Διεργασίες… επαναστατικού χαρακτήρα για την αναμόρφωση της Εθνικής Τράπεζας θέτει σε κίνηση η νέα διοίκηση υπό τον Π. Μυλωνά.

Σχεδιάζει νέο περιορισμό του δικτύου, ψηφιακό μετασχηματισμό και δραστική ενίσχυση της παραγωγικότητας του προσωπικού, που καλείται να βγει από τα γκισέ και να προσαρμοσθεί σε πελατοκεντρική λειτουργία, στοχοθεσία και σύνδεση των αμοιβών και των προαγωγών με την απόδοση.

Το κρίσιμο στοιχείο για να επιτύχουν οι μεταρρυθμίσεις Μυλωνά στην Εθνική, όπως ανέφεραν στελέχη της τράπεζας, θα είναι να επιτευχθεί επαρκής κινητοποίηση του προσωπικού, που θα κληθεί να σηκώσει μεγάλη εργασιακά φορτία και να προσαρμοσθεί σε νέα πρότυπα και σε πολύ απαιτητικότερες συνθήκες λειτουργίας, που θα υπερβούν τις παραδόσεις μιας ιστορικής τράπεζας με δημοσιοϋπαλληλικό μοντέλο εργασιακών σχέσεων.

Ζήτημα επιβίωσης

Ο κ. Μυλωνάς ξεκαθάρισε χθες, μιλώντας στη γενική συνέλευση των μετόχων για πρώτη φορά με την ιδιότητα του διευθύνοντος συμβούλου, ότι η μάχη που δόθηκε τα τελευταία χρόνια για την εξυγίανση του ισολογισμού και τον περιορισμό του λειτουργικού κόστους μπορεί να έχει μετατρέψει την Εθνική στην τράπεζα με τον πιο υγιή ισολογισμό στην Ελλάδα, αλλά αυτό δεν είναι αρκετό για να αντιμετωπισθούν οι προκλήσεις που επιφυλάσσει το μέλλον.

«Παρά την πρόοδο της οικονομίας και τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που διαθέτει η Εθνική, το μέλλον επιφυλάσσει σημαντικές προκλήσεις», τόνισε ο κ. Μυλωνάς και πρόσθεσε:

«Μακροπρόθεσμα, θα προστεθούν νέες και δυνητικά πιο επικίνδυνες προκλήσεις τόσο στην ΕΤΕ όσο και στις άλλες τράπεζες. Η ψηφιακή τεχνολογία και οι αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο δημιουργούν ευκαιρίες σε νέους πιο ευέλικτους ανταγωνιστές να εισέλθουν στην αγορά.

Η επιβίωση των συστημικών τραπεζών απαιτεί σημαντικές αλλαγές στο λειτουργικό τους μοντέλο.

Χωρίς καθυστέρηση πρέπει να υιοθετήσουμε τη νέα ψηφιακή τεχνολογία ώστε να γίνουμε πολύ πιο ευέλικτοι στην παροχή υπηρεσιών και με σημαντικά χαμηλότερο λειτουργικό κόστος.

Τούτο αναγκαστικά θα οδηγήσει στην αυτοματοποίηση όλων των διαδικασιών και τη λειτουργία μικρότερου και πιο ευέλικτου δικτύου καταστημάτων. Θα απαιτήσει επίσης, την προσφορά πολύ υψηλότερης ποιότητας υπηρεσιών και πιο καινοτόμων προϊόντων».

Η προειδοποίηση Μυλωνά για επώδυνες αλλαγές ήλθε όταν τόνισε ότι «αυτό το νέο λειτουργικό μοντέλο δεν είναι συμβατό με την παλιά κουλτούρα του τραπεζοϋπαλλήλου. Οι τραπεζοϋπάλληλοι θα πρέπει να δρουν ως οικονομικοί σύμβουλοι των πελατών, τόσο των επιχειρήσεων όσο και των νοικοκυριών, γεγονός που απαιτεί νέες δεξιότητες και διαφορετικό τρόπο σκέψης. Το να πάμε μπροστά είναι μονόδρομος και θέλω να είμαι σαφής: αυτός είναι ο δρόμος που θα ακολουθήσουμε!».

Η θερινή εγκύκλιος

Σύμφωνα με πληροφορίες, στοιχεία του νέου μοντέλου λειτουργίας αναδεικνύονται από πρόσφατη εγκύκλιο της διοίκησης για την εφαρμογή πελατοκεντρικού μοντέλου: οι υπάλληλοι καλούνται να ξεφύγουν από παραδοσιακά σχήματα καθορισμένων αρμοδιοτήτων και να λειτουργήσουν ευέλικτα σε διαφορετικά αντικείμενα εργασιών.

Αυτό προϋποθέτει ότι ακόμη και ένας υπάλληλος που έχει για μεγάλη περίοδο καθήκοντα ταμία θα πρέπει να είναι σε θέση να φύγει από το γκισέ και να γίνει πωλητής τραπεζικών και ασφαλιστικών προϊόντων, ή ένας υπάλληλος στις χορηγήσεις να εκτελέσει εργασίες ταμία. Τα καθήκοντα καθορίζονται ακόμη και επί καθημερινής βάσης, ανάλογα με τις ανάγκες, ενώ επιβάλλονται στόχοι πωλήσεων.

Αντιδράσεις

Οι αλλαγές αυτές δεν έχουν γίνει δεκτές με ενθουσιασμό από το προσωπικό, ενώ οι μεγάλες συνδικαλιστικές παρατάξεις του Συλλόγου Εργαζομένων δείχνουν προς το παρόν ανοχή.

Αυτό δεν ισχύει για όλες τις παρατάξεις, πάντως. Η «Πρόταση Προοπτικής» εξέδωσε πολύ επιθετική ανακοίνωση, τονίζοντας: «Προειδοποιούμε ότι η κατάσταση μέχρι τώρα οδηγεί μαζικά τους συναδέλφους στους ψυχίατρους, στα καρδιακά και εγκεφαλικά επεισόδια. Σας καθιστούμε υπεύθυνους για οτιδήποτε συμβεί στην υγεία μας!».

Η νέα διοίκηση σχεδιάζει, εξάλλου, τον εκσυγχρονισμό των πληροφοριακών συστημάτων της τράπεζας, ώστε να αυξηθεί δραστικά η χρήση του web banking για τη διεκπεραίωση των περισσότερων βασικών εργασιών και να απελευθερωθεί το δίκτυο από την πίεση της διεκπεραίωσης εργασιών χαμηλής απόδοσης για την τράπεζα για να στραφεί στις πωλήσεις.

Ο αριθμός των εργαζομένων σε κάθε κατάστημα θα μειωθεί, όπως θα μειωθεί εκ νέου και ο συνολικός αριθμός των καταστημάτων του δικτύου, ενώ θα επεκταθεί το δίκτυο των ηλεκτρονικών τραπεζικών καταστημάτων (στη φωτογραφία το i-bank store της Εθνικής στον Άγιο Δημήτριο).

Πρόκειται για αλλαγές που υπερβαίνουν πολύ το συντηρητικό πλαίσιο οργανωτικής λειτουργίας και εργασιακών σχέσεων της Εθνικής και το μεγάλο ερώτημα είναι αν θα γίνει ομαλά και με επιτυχία η προσαρμογή, ή αν θα υπονομευθούν οι αλλαγές εκ των έσω.

Αδιαμφισβήτητο γεγονός είναι, πάντως, ότι περιθώρια αποτυχίας δεν υπάρχουν σε αυτή την προσπάθεια: η Εθνική, όπως ομολογούν τα στελέχη της, παρότι διαθέτει τον καλύτερο ισολογισμό στον ελληνικό χώρο και αρκετή ρευστότητα δεν καταφέρνει να αυξήσει επαρκώς τις χορηγήσεις και τις προμήθειες και να βελτιώσει την κερδοφορία της. Επίσης, έχει αρκετά περιθώρια ακόμη για να συμπιέσει το λειτουργικό κόστος και να καταστήσει παραγωγικότερη τη λειτουργία του τεράστιου δικτύου της, που σήμερα αναλώνεται σε μεγάλο βαθμό σε τυπικές εργασίας χαμηλής αποδοτικότητας.

Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Σχετικά Άρθρα
Ετικέτες ΕΤΕ