Δεν είναι μόνο θέμα πολιτικής αντιπαράθεσης. Στην υπόθεση Κουφοντίνα συγκρούονται διαφορετικές αντιλήψεις για το κράτους δικαίου και τα ατομικά δικαιώματα.
Η μισή κοινωνία και μεγάλο μέρος των πολιτικών δυνάμεων θεωρούν ότι ένας καταδικασμένος ισοβίτης δεν έχει δικαιώματα, δεν μπορεί να απαιτεί ισονομία, ούτε να επικαλείται νόμους που ισχύουν για άλλους βαρυνόμενες με ανάλογες εγκληματικές πράξεις.
Για τους υπόλοιπους – κοινωνία, κόμματα, ακτιβιστές, μέρος του δικαστικού σώματος – το θέμα δεν είναι ο Κουφοντίνας αλλά το κράτους δικαίου: Αν εφαρμόζονται και στην περίπτωση του οι νόμοι, αν αντιμετωπίζεται με όρους ισονομίας.
Η στάση τους συμπυκνώνεται στην άποψη: “Αν είχε σκοτώσει για να ληστέψει, το κράτος (η κυβέρνηση, το σωφρονιστικό σύστημα) θα τον μεταχειριζόταν όπως προβλέπει ο νόμος για τους ισοβίτες. Επειδή όμως σκότωσε χωρίς ιδιοτελή κίνητρα, πιστεύοντας ότι χτυπάει το σύστημα ή επιδιώκοντας να το ανατρέψει, δεν θα ισχύσει γι αυτόν ο νόμος; Ο χαρακτηρισμός "τρομοκράτης" του στερεί αυτομάτως δικαιώματα που έχουν όλοι οι καταδικασμένοι;
Η κυβέρνηση οχυρώνεται στην άποψη ότι “ο νόμος εφαρμόζεται” . Και έχει δίκιο. Λέει όμως τη μισή αλήθεια, κρύβοντας την ουσία:
Εφαρμόζεται ο νόμος 4760/2020 που ψήφισε η παρούσα κυβέρνηση μόλις τον περασμένο Δεκέμβριο. Περιλαμβάνει δύο φωτογραφικές διατάξεις, "κομμένες και ραμμένες" για τον Κουφοντίνα
- Στην παράγραφο 1 του άρθρου 3 ορίζεται ότι: "Απαγορεύεται η μεταγωγή ή η παραμονή σε αγροτικές φυλακές και στην Κ.Α.Υ.Φ. (Κεντρική Αποθήκη Υλικού Φυλακών) σε όσους κρατούμενους έχουν καταδικασθεί για εγκλήματα τρομοκρατίας".
- Και επειδή ο τρομοκράτης της 17Ν κρατούνταν ήδη σε αγροτική φυλακή, προστίθεται μία ακόμη διάταξη που προβλέπει ότι όποιος κρατούμενος “πάψει να πληροί τις προϋποθέσεις παραμονής σε αγροτική φυλακή, επαναμετάγεται στο κατάστημα κράτησης από το οποίο αρχικά μετήχθη".
Αυτές οι διατάξεις τηρούνται τώρα κατά γράμμα και η κυβέρνηση μπορεί να επιμένει ότι “εφαρμόζεται ο νόμος”.
Ομως το περιεχόμενο τους και ο χρόνος ψήφισης τους, προδίδουν τις προθέσεις των εμπνευστών τους.
X. N.