Sofokleousin.gr

Η εγκύκλιος που ξεμπλοκάρει τον εξωδικαστικό

Τα μυστικά για τη ρύθμιση χρεών 20.000 - 50.000 ευρώ προς εφορία, Ταμεία και τράπεζες. Αναλυτικά παραδείγματα

Δημοσιεύθηκε: 13 Απριλίου 2018, 17:00 , Τελευταία Ενημέρωση: 13/04/2018, 18:35

Η εγκύκλιος που ξεμπλοκάρει τον εξωδικαστικό

Πρωτοβουλία ενημέρωσης των επιχειρήσεων και των επιχειρηματιών που μπορούν να ενταχθούν στο εξωδικαστικό μηχανισμό αναλαμβάνει η Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους (ΕΓΔΙΧ), διαπιστώνοντας ότι ελάχιστοι ενδιαφερόμενοι έχουν καταθέσει αιτήσεις, επειδή η διαδικασία υπαγωγής είναι -ή θεωρείται - πολύπλοκη, γραφειοκρατική και χρονοβόρα.

Η προσπάθεια ξεκίνησε με την έκδοση εγκυκλίου με αναλυτικές πληροφορίες και διευκρινίσεις  για τις επιχειρήσεις που έχουν συνολικές ληξιπρόθεσμες οφειλές 20.000-50.000 ευρώ πρός Δημόσιο, τράπεζες και ασφαλιστικά Ταμεία.

Στην εγκύκλιο του ειδικού γραμματέα Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους Φώτη Κουρμούση, δίνονται  αντιπροσωπευτικά παραδείγματα για το ποιές επιχειρήσεις πληρούν τα κριτήρια ένταξης, με ποιούς όρους μπορούν να ρυθμίσουν τα χρέη τους και ποιά διαδικασία πρέπει να ακολουθήσουν.

 Όπως διευκρινίζεται, αιτήσεις υπαγωγής στη διαδικασία εξωδικαστικής ρύθμισης οφειλών υποβάλλονται μέσω της ιστοσελίδας της  Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους (www.keyd.gov.gr), όπου λειτουργεί ειδική ηλεκτρονική πλατφόρμα.

Μετά την υποβολή της αίτησης, αξιολογούνται τα οικονομικά στοιχεία της οφειλέτριας επιχείρησης, για να κριθεί  αν είναι βιώσιμη. Η αξιολόγηση γίνεται με τυποποιημένο τρόπο. Ειδικότερα, ένας οφειλέτης κρίνεται βιώσιμος για την τυποποιημένη πρόταση ρύθμισης εφόσον πληροί σωρευτικά τα κάτωθι κριτήρια:

α) Θετικό καθαρό αποτέλεσμα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων κατά την τελευταία χρήση ή σε δύο (2) από τις τρεις (3) τελευταίες χρήσεις πριν από την υποβολή της αίτησης υπαγωγής.

β) Οι συνολικές προς ρύθμιση οφειλές την 31η Δεκεμβρίου του 2016 (μετά την αφαίρεση τόκων υπερημερίας, προστίμων και προσαυξήσεων) να μην είναι μεγαλύτερες από το 8πλάσιο των κερδών προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA).

Επισημαίνεται ότι στα πλαίσια της απλοποιημένης διαδικασίας υπαγωγής στις ρυθμίσεις του Ν. 4469/2017, οι πιστωτές διατηρούν το δικαίωμα να προβούν σε εξατομικευμένη αξιολόγηση βιωσιμότητας, σύμφωνα με τις εσωτερικές διαδικασίες οργάνωσης τους, προκειμένου να εκτιμήσουν την ικανότητα αποπληρωμής του οφειλέτη.

Πιστωτής που κατέχει την πλειοψηφία επί του συνόλου των απαιτήσεων, δεν προτείνει πρόταση ρύθμισης οφειλών στην περίπτωση που εκτιμήσει τον οφειλέτη ως μη βιώσιμο. 

Παράδειγμα 1

Οφειλέτης έχει συνολικές οφειλές προς Δημόσιο, ΚΕΑΟ και Τράπεζες κατά την ημερομηνία της αίτησης πχ στις 28/2/2018 ύψους 80.000 ευρώ. Οι οφειλές προς ρύθμιση στις 31/12/2016 μετά τις διαγραφές τόκων υπερημερίας, προσαυξήσεων και προστίμων ανέρχονται σε ευρώ 40.000 (10.000 ευρώ προς KEAO, 10.000 ευρώ προς Δημόσιο και ευρώ 20.000 προς Τράπεζες). Το σύνολο των τόκων υπερημερίας, το ογδόντα πέντε τοις εκατό (85%) των απαιτήσεων από προσαυξήσεις ή τόκους εκπρόθεσμης καταβολής και το ενενήντα πέντε (95%) των οφειλών από πρόστιμα έχει ήδη αφαιρεθεί και ανέρχεται στο ποσό των 10.000ευρώ.

Από τα οικονομικά του στοιχεία των τριών τελευταίων χρήσεων παρουσιάζει θετικά καθαρά αποτελέσματα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων. Ειδικότερα, στην τελευταία χρήση του έτους 2016 έχει θετικό καθαρό αποτέλεσμα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) 5.000 ευρώ, στη χρήση 2015 4.800  ευρώ και στη χρήση 2014 3.900 ευρώ.

Ως εισόδημα λαμβάνεται το Καθαρό Αποτέλεσμα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων της τελευταίας χρήσης του 2016 ήτοι ευρώ 5.000, καθώς είναι μεγαλύτερο από τον μέσο όρο των δύο (2) πλέον θετικών καθαρών αποτελεσμάτων προ φόρων τόκων και αποσβέσεων από τις τρεις (3) τελευταίες χρήσεις ήτοι του 2016 και του 2015.

Λαμβάνοντας υπόψη τις συνολικές προς ρύθμιση οφειλές στις 31/12/2016 ύψους 40.000 ευρώ και το EBITDA έτους 2016 ύψους 5.000 ευρώ ο λόγος του συνόλου των υφιστάμενων οφειλών κατά την 31η Δεκεμβρίου του 2016 προς το EBITDA ανέρχεται σε (8) οκτώ. Ο οφειλέτης κρίνεται βιώσιμος καθώς πληροί και τα 2 κριτήρια βιωσιμότητας.

Πρόταση Τυποποιημένης Λύσης

Με την υποβολή της αίτησης υπαγωγής στην παρούσα απλοποιημένη διαδικασία και μετά τη διαπίστωση απαρτίας, τυχόν αντιπροτάσεις ρύθμισης οφειλών που υποβάλλονται από τους συμμετέχοντες πιστωτές παράγονται με τυποποιημένο τρόπο.

Όταν η συνολική αξία της περιουσίας του οφειλέτη είναι τουλάχιστον είκοσι πέντε (25) φορές μεγαλύτερη από τη συνολική οφειλή προς ρύθμιση το Δημόσιο και οι Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης δεν επιτρέπεται να υποβάλλουν προτάσεις αναδιάρθρωσης οφειλών ή να ψηφίζουν υπέρ προτάσεων αναδιάρθρωσης οφειλών.

Τυχόν αντιπροτάσεις ρύθμισης οφειλών υποβάλλονται από τους συμμετέχοντες πιστωτές και υποβληθείσες προτάσεις αναδιάρθρωσης οφειλών ψηφίζονται θετικά, εφόσον υπόκεινται στους ακόλουθους κανόνες:

1. Αφαιρούμενα ποσά ανά πιστωτή

α) το σύνολο των τόκων υπερημερίας των πιστωτών του ιδιωτικού τομέα.

β) ποσοστό ενενήντα πέντε τοις εκατό (95%) των απαιτήσεων του Δημοσίου από πρόστιμα που έχουν επιβληθεί από τη φορολογική διοίκηση.

γ) ποσοστό ογδόντα πέντε τοις εκατό (85%) των απαιτήσεων του Δημοσίου και των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης από προσαυξήσεις ή τόκους εκπρόθεσμης καταβολής.

Επισημαίνεται ότι σε περίπτωση υφιστάμενων ρυθμίσεων, στο υπόλοιπο οφειλών αυτών που εντάσσεται στη σύμβαση αναδιάρθρωσης, δεν λαμβάνει χώρα καμία επιπλέον διαγραφή, όπως ακριβώς ισχύει και στις συμβάσεις που συνάπτονται κατά την τακτική διαδικασία του Ν.4469/2017 και δεν υφίστανται δυνατότητα αύξησης ή μείωσης του αριθμού των δόσεων.

Τρόπος ρύθμισης

(α) Στην περίπτωση που ο οφειλέτης πληροί τα προαναφερόμενα κριτήρια ρυθμίζει την οφειλή του σε ισόποσες μηνιαίες τοκοχρεωλυτικές δόσεις ως ακολούθως:

(αα) Το ελάχιστο ποσό μηνιαίας δόσης που θα προτείνεται δε δύναται να είναι μικρότερο από το ποσό των πενήντα (50) ευρώ ανά πιστωτή.

(αβ) Ο αριθμός των μηνιαίων δόσεων στην περίπτωση των θεσμικών πιστωτών (χρηματοδοτικοί φορείς, Δημόσιο, Φ.Κ.Α.) δεν επιτρέπεται να ξεπερνά τις εκατόν είκοσι (120).

(αγ) Ο αριθμός των μηνιαίων δόσεων στην περίπτωση των λοιπών ιδιωτών πιστωτών δεν επιτρέπεται να ξεπερνά τις είκοσι τέσσερις (24).

(αδ) Ο αριθμός των μηνιαίων δόσεων στην περίπτωση πιστωτών οι οφειλές των οποίων προέρχονται από συμβάσεις παροχής εργασίας οποιουδήποτε τύπου δεν επιτρέπεται να ξεπερνούν τις έξι (6).

(β) Ο αριθμός των δόσεων είναι κοινός για κάθε μία κατηγορία πιστωτών (θεσμικοί και Λοιποί Ιδιώτες) εκτός των περιπτώσεων όπου:

(βα) το πλήθος των δόσεων περιορίζεται λόγω του ορίου των πενήντα (50) ευρώ ως ελάχιστη δόση ανά πιστωτή και

(ββ) η βασική οφειλή προς το Δημόσιο ή /και τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης δεν ξεπερνά το ποσό των τριών χιλιάδων ευρώ (3.000ευρώ) ανά πιστωτή (μη προσμετρούμενων τυχόν υφιστάμενων ρυθμίσεων οφειλών). Σε αυτή την περίπτωση οφειλών ο αριθμός των δόσεων αυτών δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει τις τριάντα έξι (36).

(γ) Ο οφειλέτης μπορεί να προτείνει τη ρύθμιση των οφειλών του σε όλους τους θεσμικούς πιστωτές σε δώδεκα (12) ή λιγότερες άτοκες δόσεις.

Επιτόκιο ρύθμισης

Για τον υπολογισμό των τοκοχρεωλυτικών δόσεων λαμβάνεται υπόψη επιτόκιο ίσο με το επιτόκιο euribor τριμήνου, προσαυξημένο κατά πέντε ποσοστιαίες μονάδες και κατά την του ν. 128/1975 κατά περίπτωση, αν είχε προγενέστερα συμφωνηθεί ότι η εισφορά αυτή βαρύνει τον οφειλέτη.

Για τους χρηματοδοτικούς φορείς το επιτόκιο είναι κυμαινόμενο και αναπροσαρμόζεται ανά τρίμηνο, με έναρξη την ημερομηνία κατάρτισης της σύμβασης αναδιάρθρωσης οφειλών. Για τους υπόλοιπους πιστωτές το επιτόκιο είναι σταθερό, με κρίσιμο χρόνο την ημερομηνία υποβολής της αίτησης ρύθμισης.

Σε περίπτωση υπερημερίας του οφειλέτη, οι οφειλόμενες δόσεις προς τους χρηματοδοτικούς φορείς, βαρύνονται με το προαναφερθέν επιτόκιο.

Αριθμός δόσεων ρύθμισης

Για τον υπολογισμό του τελικού αριθμού δόσεων σημαντικό ρόλο διαδραματίζει η ικανότητα αποπληρωμής του οφειλέτη . Προκειμένου να προσδιοριστεί η τελευταία λαμβάνεται υπόψη το 2,75% του ποσού που χρησιμοποιήθηκε για την αξιολόγηση της βιωσιμότητας του οφειλέτη, όπως προσδιορίστηκε στην παράγραφο επί των διευκρινήσεων επί του άρθρου 3. Το 2,75% του ποσού αυτού συγκρίνεται με τη συνολική αρχική μηνιαία δόση.

Στην περίπτωση που το ανωτέρω ποσό είναι μεγαλύτερο από τη συνολική αρχική μηνιαία δόση τότε η τελευταία αναπροσαρμόζεται ώστε να ισούται με το ποσό αυτό. Ως αποτέλεσμα ο αριθμός των δόσεων μειώνεται και το επιπλέον ποσό κατανέμεται συμμέτρως στους θεσμικούς πιστωτές αναλόγως των απαιτήσεων τους. Το σύνολο της καθαρής παρούσας αξίας των δόσεων πρέπει να ισούται με το σύνολο της οφειλής αφαιρουμένων:

α) του συνόλου των τόκων υπερημερίας των πιστωτών του ιδιωτικού τομέα,

β) ποσοστού ενενήντα πέντε τοις εκατό (95%) των απαιτήσεων του Δημοσίου από πρόστιμα που έχουν επιβληθεί από τη φορολογική διοίκηση και

γ) ποσοστού ογδόντα πέντε τοις εκατό (85%) των απαιτήσεων του Δημοσίου και των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης από προσαυξήσεις ή τόκους εκπρόθεσμης καταβολής.

Παράδειγμα 2

Οφειλέτης έχει συνολικές οφειλές προς Δημόσιο, ΚΕΑΟ, και Τράπεζες κατά την ημερομηνία της αίτησης πχ στις 8/3/2018 ύψους 75.000 ευρώ. Οι οφειλές προς ρύθμιση στις 31/12/2016 μετά τις διαγραφές τόκων υπερημερίας, προσαυξήσεων και προστίμων ανέρχονται σε ευρώ 45.000 (12.500 ευρώ προς KEAO, 22.500 ευρώ προς Δημόσιο και ευρώ 10.000 προς Τράπεζες). Το σύνολο των τόκων υπερημερίας, το ογδόντα πέντε τοις εκατό (85%) των απαιτήσεων από προσαυξήσεις ή τόκους εκπρόθεσμης καταβολής και το ενενήντα πέντε (95%) των οφειλών από πρόστιμα έχει ήδη αφαιρεθεί και ανέρχεται στο ποσό των 5.000 ευρώ.

Από τα οικονομικά του στοιχεία των τριών τελευταίων χρήσεων παρουσιάζει θετικά καθαρά αποτελέσματα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων. Ειδικότερα, στην τελευταία χρήση του έτους 2016 έχει θετικό καθαρό αποτέλεσμα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων ύψους 20.000ευρώ, στη χρήση έτους 2015 θετικό καθαρό αποτέλεσμα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων ύψους 15.800 ευρώ και στη χρήση 2014 θετικό καθαρό αποτέλεσμα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων ύψους 14.900ευρώ.

Ως εισόδημα λαμβάνεται το Καθαρό Αποτέλεσμα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων της τελευταίας χρήσης του 2016 ύψους 20.000 ευρώ καθώς είναι μεγαλύτερο από τον μέσο όρο των δύο (2) πλέον θετικών καθαρών αποτελεσμάτων προ φόρων τόκων και αποσβέσεων από τις τρεις (3) τελευταίες χρήσεις ήτοι του 2016 και του 2015. Ως εκ τούτου ο λόγος του συνόλου των υφιστάμενων οφειλών κατά την 31η Δεκεμβρίου του 2016 προς το EBITDA ανέρχεται σε (2,25) και ο οφειλέτης κρίνεται βιώσιμος καθώς πληροί και τα 2 κριτήρια βιωσιμότητας.

Η μηνιαία δόση σε περίπτωση καταβολής 120 δόσεων με ενδεικτικό επιτόκιο ρύθμισης 6% ανέρχεται σε 499,59 ευρώ και προκύπτει βάσει του ποσού των προς ρύθμιση οφειλών ευρώ 45.000 όπως προέκυψαν μετά την διαγραφή του συνόλου των τόκων υπερημερίας, των προστίμων κατά 95% και των προσαυξήσεων κατά 85% συνολικού ποσό των 5.000 ευρώ. Σημειώνεται ότι ως επιτόκιο ρύθμισης στο πλαίσιο υποβολής αντιπροτάσεων λαμβάνεται επιτόκιο ίσο με το επιτόκιο euribor τριμήνου, προσαυξημένο κατά πέντε ποσοστιαίες μονάδες το οποίο παραμένει σταθερό καθόλη την υπό εξέταση περίοδο και βασίζεται στο επιτόκιο euribor τριμήνου που ισχύει κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης, καθώς δεν είναι εφικτό να προσδιοριστεί το μελλοντικό επιτόκιο euribor τριμήνου που λαμβάνουν υπόψη οι χρηματοδοτικοί φορείς το οποίο αναπροσαρμόζεται ανά τρίμηνο με έναρξη την ημερομηνία κατάρτισης της σύμβασης προσαυξημένο κατά την εισφορά του Νόμου 128/1975 όπου έχει εφαρμογή.

Για τον υπολογισμό του τελικού αριθμού δόσεων σημαντικό ρόλο διαδραματίζει η ικανότητα αποπληρωμής του οφειλέτη. Προκειμένου να προσδιοριστεί η τελευταία λαμβάνεται υπόψη το 2,75% του ΕΒΙΤDA του έτους 2016 ύψους 20.000ευρώ που ανέρχεται σε 550 ευρώ το οποίο είναι μεγαλύτερο από τη συνολική αρχική μηνιαία δόση 499,59 ευρώ, όπως αυτή προκύπτει βάσει της ρύθμισης των ευρώ 45.000 σε 120 δόσεις με μέσο επιτόκιο 6%, επομένως η συνολική μηνιαία δόση αναπροσαρμόζεται σε 550 ευρώ. Η διαφορά των ευρώ 50,41 κατανέμεται συμμέτρως στους θεσμικούς πιστωτές (Δημόσιο, ΚΕΑΟ και Τράπεζες) ανάλογα με την απαίτησή τους και ο αριθμός των δόσεων μειώνεται αναλόγως.

» Δείτε όλα τα άρθρα από ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΆΡΘΡΟ
 
Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr :
NEWSLETTER Οι σημαντικότερες ειδήσεις της ημέρας στο email σου
Περισσότερες ειδήσεις από ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ
Τα 51 μικρά και μεγάλα μυστικά των φορολογικών δηλώσεων

Τα 51 μικρά και μεγάλα μυστικά των φορολογικών δηλώσεων

Τις λεπτομέρειες για την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων αναλύει ο Οδηγός που εξέδωσε η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, με 51 ερωτήσεις –...
Το ΣΔΟΕ στην Eldorado Gold!

Το ΣΔΟΕ στην Eldorado Gold!

Φορολογικός έλεγχος από το ΣΔΟΕ πραγματοποιείται στην Eldorado Gold, αποκάλυψε στη Βουλή η υφυπουργός Οικονομικών Αικατερίνη Παπανάτσιου. Στόχος είναι να διαπιστωθεί αν υπάρχουν...
Ως τέλος Μαΐου οι δηλώσεις τέλους πλαστικής σακούλας

Ως τέλος Μαΐου οι δηλώσεις τέλους πλαστικής σακούλας

Διευκρίνιση για την προθεσμία, που έχουν οι υπόχρεοι να δηλώσουν στην ΑΑΔΕ την απόδοση τέλους πλαστικής σακούλας εξέδωσε το υπουργείο Οικονομικών. Όπως...
Κυβέρνηση και ΔΝΤ ανακατεύουν την «τράπουλα» των φόρων

Κυβέρνηση και ΔΝΤ ανακατεύουν την «τράπουλα» των φόρων

Την επίσπευση της εφαρμογής και των αντίμετρων, που προβλέπονται για την περίοδο 2019 -2021, θα αντιπροτείνει η κυβέρνηση εάν επιμείνει το Διεθνές...
Τα 945 χρυσά νομίσματα, 150 χωρών, που θεωρούνται επενδυτικός χρυσός

Τα 945 χρυσά νομίσματα, 150 χωρών, που θεωρούνται επενδυτικός χρυσός

Τον κατάλογο με τα χρυσά νομίσματα που «κόβουν» διάφορες χώρες και τα οποία χαρακτηρίζονται ως «επενδυτικός χρυσός» κοινοποίησε η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων...
Ηλεκτρονικά θα επιλύονται οι φορολογικές διαφορές

Ηλεκτρονικά θα επιλύονται οι φορολογικές διαφορές

Με στόχο τη μείωση διοικητικού κόστους, την απλούστευση των διαδικασιών, τη διαφάνεια και την καλύτερη εξυπηρέτηση του φορολογούμενου, με απόφαση του Διοικητή...
Taxis: Πώς θα πληρώνονται οι φόροι με κάρτες

Taxis: Πώς θα πληρώνονται οι φόροι με κάρτες

Διαθέσιμη είναι από σήμερα η ηλεκτρονική εφαρμογή για την εξόφληση φόρων και οφειλών μέσω του ΤAXIS με τη χρήση των καρτών πληρωμών...
20 εισοδήματα που γλιτώνουν τον φόρο αλλά όχι την εισφορά αλληλεγγύης

20 εισοδήματα που γλιτώνουν τον φόρο αλλά όχι την εισφορά αλληλεγγύης

Επί δικαίων και αδίκων, αλλά και αφορολόγητων εισοδημάτων επιβάλλεται η ειδική εισφορά αλληλεγγύης που νομοθετήθηκε το 2011, επί υπουργίας του τότε υπουργού...