Sofokleousin.gr

«Το κέρδος των λίγων, το όφελος των πολλών και οι… συγκοινωνίες»

Άρθρο του καθηγητή Γιάννη Α. Μυλόπουλου, προέδρου της Αττικό Μετρό ΑΕ

Δημοσιεύθηκε: 18 Αυγούστου 2017, 16:10

«Το κέρδος των λίγων, το όφελος των πολλών και οι… συγκοινωνίες»
Σχετικά tags

Όσοι δεν αντελήφθησαν το βαθύτατα πολιτικό μήνυμα της κρατικοποίησης των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης, σίγουρα κατάλαβαν πολύ περισσότερα από την πρώτη και συμβολική απόφαση του νέου ΔΣ του δημόσιου, πλέον, ΟΑΣΘ. Σύμφωνα με την οποία εφαρμόζεται στο εξής και στη Θεσσαλονίκη ο νόμος που ψηφίστηκε το 2015 και ο οποίος προβλέπει τη δωρεάν μετακίνηση των ανέργων με τα αστικά λεωφορεία.

Επιπλέον, σύμφωνα με την ίδια απόφαση του ΔΣ του δημόσιου Οργανισμού, ακυρώνονται τα πρόστιμα που οι ελεγκτές του ιδιωτικού ΟΑΣΘ επέβαλλαν στους ανέργους που δεν είχαν να πληρώσουν και τα οποία η διοίκηση άθροιζε για να διεκδικήσει στη συνέχεια επιπλέον επιχορήγηση από το κράτος. Τελειώνει έτσι η περίοδος της θλιβερής εξαίρεσης της Θεσσαλονίκης, τύπου «πλην Λακεδαιμονίων», από μια κοινωνική πολιτική την οποία ο ιδιωτικός ΟΑΣΘ αρνείτο να εφαρμόσει εδώ και δύο χρόνια, για να μπορεί να διεκδικεί ακόμη περισσότερα χρήματα από το Ελληνικό Δημόσιο.

Όλοι πλέον αντελήφθησαν τη διαφορά μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού οργανισμού συγκοινωνιών, και μάλιστα σε περίοδο βαθιάς κρίσης, αφού τις δύο διαμετρικά αντίθετες δομές τις χωρίζει η άβυσσος της θεώρησης των δημόσιων συγκοινωνιών ως κοινού αγαθού. Έτσι, ενώ οι ιδιωτικές συγκοινωνίες αντιμετωπίζονται ως πεδίο άσκησης επιχειρηματικής πολιτικής με σκοπό το κέρδος για τους μετόχους, οι δημόσιες συγκοινωνίες διοικούνται με πνεύμα κοινωνικής πολιτικής και με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον και το όφελος των οικονομικά αδυνάτων.

Σύμφωνα μάλιστα με το νέο πρόεδρο του ΔΣ του δημόσιου πλέον ΟΑΣΘ, Στέλιο Παππά, η άσκηση κοινωνικής πολιτικής στις συγκοινωνίες δεν αποτελεί δείγμα ευαισθησίας, αλλά ουσιώδες ζήτημα πολιτισμού.

Με άλλα λόγια η μετάβαση του ΟΑΣΘ στο δημόσιο βάζει τέλος σε μια μαύρη σελίδα για τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης, κατά την οποία κέρδιζαν και μάλιστα εκ του ασφαλούς οι λίγοι και προνομιούχοι μέτοχοι του Οργανισμού, εγκαινιάζοντας μια νέα εποχή, κατά την οποία ωφελούνται οι πολλοί με καλύτερες υπηρεσίες και όσοι το έχουν ανάγκη με δωρεάν μεταφορά.

Υπάρχει βέβαια και μια μερίδα καθυστερημένα ανησυχούντων πολιτών για τα οικονομικά του ΟΑΣΘ και για το ποιος θα πληρώσει το… μάρμαρο της κοινωνικής πολιτικής. Αυτή η κατηγορία των δήθεν ανησυχούντων βέβαια, τόσα χρόνια που εξελίσσονταν το πάρτι των μετόχων με το νομιμοφανώς εξασφαλισμένο κέρδος, σε βάρος μάλιστα δημόσιου χρήματος, «βρέξει-χιονίσει» και ανεξάρτητα από το εάν ο Οργανισμός ήταν ή όχι ζημιογόνος και επιδοτούμενος, κώφευαν και σιωπούσαν.

Η απάντηση προς καθησυχασμό λοιπόν όσων εκδηλώνουν ξαφνικό ενδιαφέρον για το ποιος επιβαρύνεται από την άσκηση κοινωνικής πολιτικής, είναι ότι το κόστος μιας τέτοιας πολιτικής δεν είναι παρά ένα μικρό μόνο μέρος των 16 περίπου εκατομμυρίων Ευρώ το χρόνο που κόστιζε στο δημόσιο, δηλαδή σε όλους τους φορολογούμενους, η… υποχρεωτική κερδοφορία των μετόχων του ιδιωτικού ΟΑΣΘ, τη στιγμή που οι εργαζόμενοι έμεναν απλήρωτοι, ο στόλος χωρίς ανανέωση και τα περισσότερα λεωφορεία παροπλισμένα λόγω παλαιότητας και τεχνικών προβλημάτων. Τώρα λοιπόν που ο Οργανισμός έγινε δημόσιος και η δαπάνη για την κερδοφορία των μετόχων διαγράφεται και δεν θα επιβαρύνει στο εξής τον Οργανισμό, υπάρχει το περιθώριο να ασκηθεί πολιτική προς όφελος του δημοσίου συμφέροντος, καθώς και εκείνων που το έχουν ανάγκη.

Ενημερώνουμε μάλιστα τους… ανησυχούντες ότι σε αντιδιαστολή με την προηγούμενη διοίκηση που φόρτωνε τα κέρδη της στον Έλληνα φορολογούμενο, σε μια ακόμη συμβολική κίνηση για τη διαφορετική αντίληψη που διακατέχει τον δημόσιο ΟΑΣΘ, ο νέος πρόεδρος του ΔΣ του Οργανισμού ζήτησε να παρέχει τις υπηρεσίες του αμισθί…

Όσο, τέλος, για τη νεοφιλελεύθερη αντιπολίτευση, δεξιά και κεντροαριστερή, η οποία δια της μεθόδου του αντιπερισπασμού και στοχοποιώντας το νέο πρόεδρο του Οργανισμού, αποφεύγει να αποκαλύψει την αλήθεια, που είναι η εμμονή της στις ιδιωτικές συγκοινωνίες, υπενθυμίζεται ότι επιδοτούμενος από το κράτος ιδιωτικός και ταυτοχρόνως μονοπωλιακός οργανισμός που να εξασφαλίζει σταθερά κέρδη στον ιδιώτη, μάλλον στο Μεσαίωνα παραπέμπει και σίγουρα στη σφαίρα των αστυνομικών ιστοριών τύπου Αλ Καπόνε μπορεί να αναζητηθεί και πάντως όχι στα σύγχρονα εγχειρίδια περί υγιούς επιχειρηματικότητας…

Η κρατικοποίηση του ΟΑΣΘ, πέραν της εξυγίανσης ενός αμαρτωλού οργανισμού και πέραν της προφανούς υποχρέωσης της πολιτείας να φροντίζει για την εξυπηρέτηση του δημόσιου συμφέροντος και την παροχή υψηλού επιπέδου υπηρεσιών στους πολίτες, κατέδειξε τη χαώδη διαφορά μεταξύ νεοφιλελεύθερων και μη πολιτικών, αναδεικνύοντας την ανθρωποκεντρική πλευρά της πολιτικής της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ.

» Δείτε όλα τα άρθρα από ΑΠΟΨΕΙΣ - ΣΧΟΛΙΑ

Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr :
NEWSLETTER Οι σημαντικότερες ειδήσεις της ημέρας στο email σου
Περισσότερες ειδήσεις από ΑΠΟΨΕΙΣ - ΣΧΟΛΙΑ
Το σχέδιο Μητσοτάκη για ανάπτυξη με επενδύσεις

Το σχέδιο Μητσοτάκη για ανάπτυξη με επενδύσεις

Ο πρόεδρος της ΝΔ παρουσίασε ένα συνεκτικό, φιλελεύθερο σχέδιο για την προσέλκυση επενδύσεων, που θα δημιουργήσουν ανάπτυξη και θα συμβάλουν στην έξοδο...
Το ΔΝΤ φεύγει, το Ευρωπαϊκό Νομισματικό Ταμείο έρχεται…

Το ΔΝΤ φεύγει, το Ευρωπαϊκό Νομισματικό Ταμείο έρχεται…

Με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο να μοιάζει να απομακρύνεται ολοένα και περισσότερο από την Ευρώπη, η προοπτική δημιουργίας ενός Ευρωπαϊκού Νομισματικού Ταμείου...
Το ευρωπαϊκό διακύβευμα των γερμανικών εκλογών

Το ευρωπαϊκό διακύβευμα των γερμανικών εκλογών

Λίγες ημέρες πριν από τις γερμανικές εκλογές, το ευρωπαϊκό τους διακύβευμα έχει ξεκαθαρίσει και δεν έχει πια το δραματικό χαρακτήρα, που του...
goverment.gov.gr: Η φωνή της κυβέρνησης στο ίντερνετ

goverment.gov.gr: Η φωνή της κυβέρνησης στο ίντερνετ

Τέθηκε σε λειτουργία η πύλη ενημέρωσης government.gov.gr, δια της οποίας η κυβέρνηση θα ενημερώνει στο εξής τους πολίτες για τις δραστηριότητές της,...
Δουλειές με καράβια

Δουλειές με καράβια

 Με αφορμή την Αγία Ζώνη ΙΙ... Σε ένα μνημειώδες ερευνητικό ρεπορτάζ, το πρακτορείο Bloomberg παρουσιάζει την  επιχειρηματική εποποιϊα Ελληνα εφοπλιστή, ο οποίος κατηγορείται...
Το ναυάγιο συμφέρει

Το ναυάγιο συμφέρει

Ένα απλό ΙΧ ασφαλίζεται υποχρεωτικά για υλικές ζημιές τρίτων 1 εκατ. ευρώ και επιπλέον έως 1 εκατ. ευρώ για αποζημίωση κάθε θύματος...
Limit (εντελώς) down (and deep)

Limit (εντελώς) down (and deep)

Την εισαγωγή της στο Χρηματιστήριο εξετάζει η εταιρεία "Φως", υπερήφανη ιδιοκτήτρια των "Αγία Ζώνη Ι" και "Αγία Ζώνη ΙΙΙ", και του άλλου...
Το μυστήριο της Κασσάνδρας

Το μυστήριο της Κασσάνδρας

Στις 7 Αυγούστου, το υπουργείο Περιβάλλοντος ανακοίνωσε ότι θα προσφύγει σε διαιτησία για τα περιβαλλοντικά της Ελληνικός Χρυσός. Η μετοχή της μητρικής...